Vlaamse regering zwaait met hogere premies voor elektrische wagens

1152

Op vraag van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein heeft de Vlaamse regering vandaag het licht op groen gezet voor de uitbreiding van de zero-emissiepremies. Vorig jaar al maakte de regering 5 miljoen euro vrij om elektrisch rijden te stimuleren, toch maakten weinig Vlamingen er ook daadwerkelijk gebruik van.

Van de zowat 1.000 premies die de vorige twee jaren werden uitbetaald, ging 43 procent naar de Nissan Leaf en 22 procent naar de Renault Zoë, auto’s die dankzij hun relatief lage cataloguswaarde aanspraak kunnen maken op het vastgestelde maximumbedrag. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de oorspronkelijke premie van 5.000 euro (voor EV’s met een cataloguswaarde tot 31.000 euro) met 1.000 euro per jaar zou zakken, maar nu heeft de regering beslist dat de premie alvast tot eind 2019 op het niveau van vorig jaar blijft.

Batterij-elektrische wagen Cataloguswaarde C Besteljaar 2016 Besteljaar 2017 Besteljaar 2018 Besteljaar 2019
C < 31.000 euro €5000 €4000 €4000 €4000
31.000 euro =< C < 41.000 euro €4500 €3500 €3500 €3500
41.000 euro =< C < 61.000 euro €3000 €2500 €2500 €2500
C => 61.000 euro €2500 €2000 €2000 €2000
Brandstofcelwagen €4000 €4000

Het besluit van de Vlaamse regering treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2018, wat betekent dat je dus ook recht hebt op de volle 4.000 euro wanneer je de afgelopen salonmaand gezwicht bent voor een elektrische wagen. Voor Tesla-rijders (en alle andere bestuurders die meer dan 61.000 euro kunnen ophoesten voor hun elektrische wagen) blijft Tommelein logischerwijze minder vrijgevig, zij moeten het nog steeds stellen met een premie van 2.000 euro.

In afwachting van de ‘betaalbare’ Model 3 moeten Tesla-klanten – en alle andere bestuurders die minstens 61.000 euro ophoesten voor hun elektrische wagen – zich nog steeds tevreden stellen met een gehalveerde premie van 2.000 euro.

Tot slot is er nog goed nieuws voor wie de aankoop van een waterstofwagen overweegt – denk aan de Toyota Mirai of de pas voorgestelde Hyundai Nexo – want voor dat soort wagens wordt de tegemoetkoming verhoogd naar 4.000 euro.

Ook voor vzw’s en autodelen

Naast de aanpassing van de zero-emissiepremies wordt ook de doelgroep van de aanvragers uitgebreid. Niet enkel particulieren, maar ook vzw’s en aanbieders van autodeelplatformen komen voortaan in aanmerking. “Met de Green Deal die de Vlaamse overheid vorig jaar afsloot met tientallen vzw’s en organisaties voor autodelen, lag het engagement al vast om het wagenpark te vergroenen. Doordat deze organisaties nu ook een premie kunnen aanvragen, hopen we dit proces nog te versnellen”, zegt Bart Tommelein.