Hyundai Santa Fe toont zijn ware gelaat

505

Na de teaser van vorige week geeft Hyundai nu ook de eerste volledige plaatjes van zijn nieuwe top-SUV prijs. Die bevestigen in grote lijnen wat we vorige week al vertelden: Hyundai heeft een grote Kona gebouwd.

Daar is overigens niets mis mee, we vinden die kleine Kona nog steeds een van de sympathiekere gozers uit het drukbevolkte B-SUV-segment. Aan de voorzijde – de achterpartij krijgen we voorlopig nog niet te zien- is de gelijkenis alleszins treffend, de smalle ledstrips en de iets lager gepositioneerde lichtblokken laten duidelijk blijken waar de designers hun inspiratie zijn gaan zoeken. Tussen de dubbele kijkers van de Santa Fe vinden we Hyundai’s trapeziumvormige Cascading-grille en een chromen sierstrip terug, visuele elementen die de nieuwe Santa Fe een prominenter voorkomen geven dan zijn wat minder gesofisticeerde voorganger. Binnenin laat de Santa Fe een degelijke kwaliteitsindruk, naar het evenbeeld van de recente producten die de Zuid-Koreanen bij ons op de markt zetten.

Zoals eerder gezegd wil de Santa Fe vooral op vlak van technologie een categorie hoger meespelen, de Zuid-Koreanen hebben hun top-SUV dan ook getrakteerd op een bijscholing inzake actieve veiligheid. Zo weet de Santa Fe voortaan wat Rear Cross-Traffic Collision Warning inhoudt (je bestuurder tegenhouden wanneer hij vanuit zijn parkeervak achterwaarts een drukke straat oprijdt). Een absolute wereldprimeur is de Rear Occupant Alert, waarmee de Santa Fe zijn verstrooide bestuurder waarschuwt wanneer hij zijn of haar baby op de achterbank dreigt te vergeten bij het uitstappen.