Jaguar bouwt 25 ‘nieuwe’ D-Type’s

183

Na de reïncarnatie van de XKSS brengt de Classic Works-afdeling met de onoverwinnelijke D-Type uit de jaren ’50 opnieuw één van de grootste Jaguar-legendes tot leven.

Toen de D-Type medio jaren ’50 het levenslicht zag, stelde Jaguar een productie van 100 exemplaren in het vooruitzicht. Ondanks het instant succes van de supersportwagen (de D-Type pakte meteen drie opeenvolgende eindzeges in Le Mans, nvdr) raakte de productieteller nooit verder dan 75 stuks, een historisch deficit dat de Britten een halve eeuw later alsnog willen wegwerken. Jaguar Land Rover’s Classic Works-divisie in Warwickshire heeft daarom de opdracht gekregen om de resterende 25 exemplaren te produceren. Met de hand, dat spreekt voor zich.

Continuation

Het is overigens niet de eerste keer dat Jaguar zich aan een dergelijke operatie waagt. Vorig jaar nog bouwden de Britten 9 nieuwe exemplaren van de op de D-Type gebaseerde XKSS, die in 1957 verloren waren gegaan in een fabrieksbrand. Ook bij de buren van Aston Martin hebben ze de Continuation-microbe intussen te pakken, op de voormalige productiesite van Newport Pagnell worden momenteel 25 exemplaren van de legendarische DB4 GT op ambachtelijke wijze in elkaar gezet.

Short- of longnose

Klanten die één van de 25 Jaguar D-Type’s willen bestellen, hebben de keuze uit een short- of longnose specificatie. Voor het overige houdt Jaguar de touwtjes liever zelf in handen, zowel op vlak van mechaniek als op vlak van assemblage moeten de ‘nieuwe’ D-Type’s een waarheidsgetrouwe kopie worden van hun 75 illustere voorgangers. Alleen het prijskaartje zal niet uit de jaren ’50 komen, reken maar op een bedrag met zeven cijfertjes…