Test Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo: Muscles from Rüssels

1386

Op een ‘echte’ GSi is het weliswaar nog even wachten, toch staat er ook vandaag al een Insignia in de Opel-catalogus die sportiviteit met een grote S durft te schrijven. Wij namen de krachtigste aller Insignia’s mee voor een korte, maar intensieve voorjaarsstage.

Wie Opel zegt, denkt doorgaans aan een degelijke, doch ietwat saaie vierwieler met een hoog Herman Van Rompuy-gehalte. Terwijl Elon Musk zijn Tesla’s naar Mars schiet, blijven de folietjes bij Opel doorgaans beperkt tot heel wat minder buitenaardse Rocks-versies van de Adam en de Karl – veel gekker hoeft het voor een doorsnee Duitser niet te worden. Edoch, zo leerden we tijdens onze eerste kennismaking met de Insignia, weten ze in Rüsselsheim maar al te goed hoe ze een sexy stuurmansauto moeten bouwen.

Collega Julien bombardeerde de Insignia 1.5 Turbo zowaar tot onze AutoBuzz Best Test van 2017, een bekroning die onze nieuwsgierigheid naar de op stapel staande GSi-sportversie er alleen maar groter op maakte… tot we plots een spierwitte Insignia Grand Sport met 2.0 Turbo-badge op de koffer en met Brembo’s gevulde 20-duimers op Opel’s Belgische persparking zagen lonken. Want waarom wachten op een Insignia GSi terwijl je dik 5.000 euro goedkoper af bent met een ‘gewone’ 2.0 Turbo in trainingspak? Dat dachten wij ook.

Gelijke wapens

Voor bijkomende Sturm und Drang hoef je zo’n GSi alleszins niet te kiezen, Opel biedt zijn sportief paradepaard namelijk aan met krek dezelfde 2 liter benzine- (of diesel-)motor die ook in het vooronder van deze 2.0 Turbo schuilt. De 260 pk sterke krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een automatische achtbak en een integrale aandrijving met de dubbele Twinster-koppeling uit de Ford Focus RS en dus ook torque vectoring, kwestie van nog wat sneller de hoek om te kunnen. Rechtdoor imponeert de Insignia 2.0 Turbo met een 0-tot-100-chrono van 7,3 seconden, de topsnelheid bedraagt een elektronisch begrensde 250 km/u. Bovendien heeft Opel er duidelijk goed aan gedaan om zijn Insignia op een doorgedreven dieet te zetten, de nochtans 5 meter lange berline zet voortaan nog nauwelijks 1.600 kilogram op de bascule.

De Verlichting

Een meter of 5, aan die afstand heb je ook al genoeg om te voelen dat deze Duitser uit een heel ander hout gesneden is dan zijn wat obese voorganger. Het luie kantje van de Insignia heeft baan geruimd voor een dartele zwierigheid die Opel tot voor kort vreemd was, waarbij vooral de goed afgewogen elektrische stuurbekrachtiging een pluim verdient. Licht, dat wel, maar de Insignia loopt – in tegenstelling tot een aantal Aziatische concurrenten – niet in de val der wazigheid. Minder enthousiast zijn we over de paraatheid van de achttrapsautomaat, die wel eens tergend lang durft te drentelen wanneer het rechterpedaal plots gevloerd wordt. Je kan het heft weliswaar zelf in handen nemen via de schakellepels achter het stuur, maar ook dan blijven de reactietijden aan de slome kant. Bij een rustige rijstijl kwijt de transmissie zich daarentegen perfect van zijn taak door snel en soepel richting hogere verzetten te schakelen, maar aan de veelzijdigheid van de briljante ZF-achtbak – die onder meer BMW, Jaguar, Land Rover, Aston Martin, Alfa Romeo en Maserati bezigen – kan de Opel-transmissie simpelweg niet tippen.

Ondanks het snedige stuurgedrag en het adaptieve FlexRide-onderstel, dat over een op comfort gerichte Tour- en een wat minder vergevingsgezinde Sport-stand beschikt, blijft deze Insignia Grand Sport dan ook in eerste instantie een geboren kilometervreter. De lagere zitpositie, het goed in de hand liggende stuurwiel en de door de Duitse ergonomiespecialisten van AGR erkende zetels dragen bij tot een algemeen gevoel van welbehagen aan boord, terwijl de talloze verstelmogelijkheden ervoor zorgen dat je – ongeacht beenlengte of buikomtrek – makkelijk een comfortabele houding kunt vinden. Vanuit de bestuurderspost kijk je nog steeds uit op een strak gelijnde cockpit, die op vlak van plaatsaanbod – zeker achteraan – alleen de Skoda Superb nog wat te benijden heeft. Waarmee deze vierwielaangedreven Insignia Grand Sport in wezen een ideale metgezel zou moeten zijn om dezer dagen op wintersportvakantie mee te vertrekken. Zou moeten.

Valse trage

Want los van de onmiskenbare rijkwaliteiten van de Insignia Grand Sport hebben we de voorbije week toch ook een paar kleinere kantjes van deze 2.0 Turbo ontdekt. De 2 liter-turbomotor presteert efficiënt, toch laat het holle karakter en de povere soundtrack eerder de indruk met een valse trage onderweg te zijn. Eén die zich, eens op kruissnelheid, weliswaar ontpopt tot een goed geïsoleerde, stabiele en aangename langeafstandsrijder, met een comfortniveau dat binnen het segment – en we wikken onze woorden – absoluut als de nieuwe maatstaf gezien mag worden.

De adaptieve FlexRide-ophanging en de beruchte Twinster-koppeling uit de Ford Focus RS bezorgen de Insignia 2.0 Turbo niet alleen een voortreffelijk rijcomfort, maar ook een gezonde bochtenappetijt.

Of er dan echt geen greintje sportiviteit in deze Insignia Grand Sport zit? Toch wel, in het snellere bochtenwerk voel je duidelijk hoe de Twinster-koppeling van GKN de Insignia letterlijk door de bocht perst door meer koppel richting buitenste wielen te jagen. Toch laat de Insignia na om de sportieve bestuurder te begeesteren. Hoewel de intrinsieke bochtenappetijt aanwezig is, mist het aandrijfgeheel de grinta van pakweg een Skoda Octavia RS. Dat de snelle Tsjech met een basisprijs van 31.260 euro ook nog eens beduidend budgetvriendelijker is dan de 42.600 euro die Opel je afhandig maakt voor een Insignia Grand Sport 2.0 Turbo – weliswaar zonder automaat en vierwielaandrijving – bevestigt ons vermoeden dat Opel er niet al te veel exemplaren van aan de Belgische man zal brengen. Zeker omdat er met de 1.5 Turbo van 165 pk nog een pittig, zuinig, fiscaalvriendelijk en opvallend betaalbaar (vanaf 26.900 euro, nvdr) alternatief op vinkenslag ligt…

Technische fiche Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4×4
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-turbomotor 1.998 cm³
Vermogen : 260 pk bij 5.300 t/min
Koppel : 400 Nm bij 2.500 – 4.000 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Achttrapsautomaat
Aandrijving : Vierwielaandrijving
Wielen standaard : 18″
Banden standaard : 245/45
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 7,6 sec
Maximumsnelheid : 250 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 8,6 l/100 km
Testverbruik : 9,9 l/100 km
CO2-uitstoot :
197 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.897 / 1.941 / 1.455 mm
Wielbasis :
2.829 mm
Koffervolume : 490 liter
Brandstoftank : 62 liter
Leeggewicht : 1.440 kg
Prijs :
Vanaf : 26.900 euro
Prijs + opties testwagen : 42.600 euro