Zoals reeds aangekondigd pakt Skoda op het Salon van Genève (8-18 maart) uit met een vernieuwde Fabia. Die blijft nog even verstoken van Volkswagens MQB-platform… maar dat heeft ook zo zijn voordelen.

Werd de industriële logica gerespecteerd, dan rolde de nieuwe Skoda Fabia net als de vernieuwde Seat Ibiza en Volkswagen Polo voortaan op Volkswagens nieuwe MQB A0-platform. Dat had wellicht de doodsteek betekend voor de Fabia Combi, een auto die het rijk zowat voor zich alleen heeft na het verdwijnen van de breakversies van zowel de Ibiza als de Clio. Mede daardoor – en allicht ook uit kostenoverwegingen – opteerde Skoda ervoor het huidige PQ26-platform nog even te behouden, waardoor de nieuwe Fabia ook op designvlak geen grote bakens verzet. Naast de nieuwe led-units onthouden we vooral de nieuwe 18-duimsvelgen en de bijgewerkte bumpers. Een facelift uit het boekje, kortom.

Geheel in lijn met de technologische vooruitgang in het B-segment, heeft ook de nieuwe Fabia recht op een uitgebreider arsenaal aan rijhulpsystemen, met onder meer een Rear Traffic Alert, dodehoekcontrole en een grootlichtassistent. Ook het vermelden waard zijn de verbeterde connectiviteitsmogelijkheden van het nieuwe 6,5 inch grote Swing-display, dat naast real-time verkeersinformatie ook de stilaan obligate compatibiliteit met Apple Carplay en Android Auto garandeert.

Vaarwel diesel

Dat post-Dieselgate tijdperk ook bij Skoda aangebroken is, bewijst de manier waarop de Tsjechen hun 1.4 TDI stilletjes naar de uitgang hebben begeleid. Bijgevolg is de Fabia voortaan enkel nog verkrijgbaar met vier 1 liter-benzinemotoren, gaande van de atmosferische versies met 60 of 75 pk tot en met de drukgevulde TSI’s met 95 of 110 paarden. Die laatste kan ook gecombineerd worden met een DSG7-automaat.