Waarom heeft de McLaren Senna glazen deuren?

507

“Verdeeld”, dat is het minste wat je kan zeggen over de reacties toen McLaren de Senna lanceerde. De Britten gaven zichzelf de opdracht om een rasecht circuitmonster te bouwen dat ook weglegaal is (zij het maar net). Elke lijn op de wagen is dan ook ingegeven om de Senna sneller te maken. En dat heeft zo zijn impact gehad op de looks van de wagen. Vooral de glazen deuren konden op heel wat spot rekenen.

Maar waarom heeft de Senna nu glazen deuren? Veel aerodynamisch nut kan zoiets toch niet hebben? Wel, het antwoord is even simpel als opmerkelijk. “Het verhoogt de rijsensatie”, vertelt Rob Melville, Design Directeur van McLaren. “Wanneer je langzaam door een dorp of de pitsstraat rijdt, voelt het gewoon sneller als je het asfalt door die ramen ziet voorbijschreiden. En is sensatie niet het allerbelangrijkste bij super- en hypercars?”

De cijfertjes

Het nieuwste racebeest uit de McLarenstal zal trouwens officieel voorgesteld worden op het Autosalon van Genève begin maart. En om het publiek alvast warm te maken voor de première, gaf Woking alvast wat cijfertjes mee. Zo accelereert de McLaren van 0 naar 200 km/u in een belachelijke 6,8 seconden en banjert hij zonder verpinken door naar 340 km/u. Daarnaast zetten de Britse ingenieurs hun nieuwste wagen op een fors dieet, waardoor hij droog aan de haak 1.198 kilo weegt. De achtervleugel, op vlak van gewicht een niemendalletje van zowat vier kilo, kan tot slot tot 800 kilo downforce genereren bij 250km/u.