De Europese Volkswagen-divisie ziet zich een grote première door de neus geboord, nu de nieuwe Touareg liever zijn heil gaat zoeken in een land waar grote, Europese SUV’s stilaan een godenstatus bereiken…

Geen paniek, ook wij zullen die derde generatie van de Volkswagen Touareg vroeg of laat wel te zien en te rijden krijgen, alleen kiest Volkswagen ervoor om zijn top-SUV te laten debuteren op een markt waar het het leeuwendeel van de exemplaren hoop te slijten. Het zegt iets over het tanende belang van onze Europese automarkt – en Volkswagens vertroebelde relatie met de Amerikanen na het Dieselgate-schandaal – maar als je weet dat het segment van de premium-SUV’s in China in groei zal verdubbelen tegen 2023, valt de keuze van de Duitsers niettemin helemaal te verantwoorden.

In afwachting van de eigenlijke lancering op 23 maart trakteert Wolfsburg ons al op dit eerste teaserbeeld, toch zijn het de eerste technische details die spontaan onze aandacht opeisten. Zo belooft Volkswagen onder meer de zogeheten Innovision Cockpit, ‘een van de grootste digitale cockpits in zijn segment’, luchtvering, actieve rolstabilisatie en een meesturende achteras, net als de Audi Q7. Over eventuele (plug-in) hybride aandrijvingen reppen de Duitsers met geen woord, al lijkt het een vaststaand feit dat ook de nieuwe Touareg aan de stekker moet. China mag dan wel voorrang krijgen, maar Europa links laten liggen is (gelukkig) nog niet voor meteen…