Mercedes-AMG G63 is 585 pk sterke kleerkast

590

Zo fout dat het weer cool wordt, zo kan je de nieuwe Mercedes-AMG G63 nog het best omschrijven. Er zijn nog zekerheden in het leven.

De AMG-versie van de Mercedes-Benz G-Klasse, al jaren het geliefkoosde transportmiddel van steenrijke voetballers, foute rappers en Russische ‘zakenlui’, zit in het nieuw. Net als bij de minder excentrieke versies bleven de grote lijnen van de bonkige G uiteraard gevrijwaard, waardoor je al over een getraind kennersoog moet beschikken om de nieuwe van de oude te onderscheiden. Over zijn afkomst laat deze gedopeerde G63 alvast geen twijfel bestaan, zowel de kloeke 22-duimers, de AMG-grille als de dubbele, zijdelingse uitlaatpijpen verraden dat de ingenieurs uit Affalterbach zich met het zaakje zijn komen bemoeien.

Nieuwe V8

Achter de hoekige façade van de Duitse offroader schuilen niettemin verregaande, technische evoluties. Zo adopteert de G63 logischerwijze het puike interieur met uitgebreide infotainmentmogelijkheden, maar ook het zowat 175 kilogram lichtere chassis, kwestie van het overgewicht (en het drankprobleem) van de vorige G-Klasse te counteren. Nu hoef je op dat vlak ook geen wonderen te verwachten, de Duitse kleerkast zet nog steeds een dikke 2,5 ton op de weegschaal.

De oude 5,5 liter-V8 werd bovendien op pensioen gestuurd, voortaan maakt de 4 liter-V8 biturbo uit de AMG GT (en de Aston Martin DB11) de mechanische dienst uit. In de G63 AMG levert de krachtbron maar liefst 585 pk (+ 14 stuks) en 850 Nm, genoeg om in 4,5 seconden (- 0,9 sec) vanuit stilstand aan 100 km/u te staan. Lang niet slecht voor een auto die lak heeft aan aerodynamica, toch?

Debuut in Genève

Hoeveel roebels, bitcoins of andere oliedollars de nieuwe Mercedes-AMG G63 moet kosten, wil Mercedes-Benz ons pas vertellen op het Salon van Genève. Op de laatste dag van het Salon – en dan spreken we over zondag 18 maart – gaan de bestelboekjes trouwens officieel open, de eerste leveringen staan net voor de zomer gepland.