In navolging van de vernieuwde X3 stopte BMW zopas de X4-coupéafgeleide onder het mes. Dankzij extra centimeters en nieuwe technologie zouden we kunnen opperen dat de tweede X4-generatie volwassen geworden is… maar dat is zonder de vrienden van BMW Motorsport gerekend.

Mocht je het nog niet weten: BMW heeft iets met SUV-coupés (Sports Activity Vehicles, pardon), en het publiek lijkt het nog te smaken ook. De Beierse constructeur sleet meer dan 200.000 exemplaren van de eerste X4-generatie, deze in Genève voorgestelde opvolger heeft dan ook grote schoenen te vullen. Geen makkelijke opgave, nu BMW zijn eigen X4 beconcurreert met de wat kleinere en dus ook wat budgetvriendelijkere X2

Nu, puur cijfermatig heeft de nieuwe X4 zijn voorganger alvast bij de lurven: met z’n 4,75 meter is hij niet alleen acht centimeter langer, dankzij 3,7 extra centimeters in de breedte oogt hij ook wat dynamischer dan voorheen. Vooral het achterwerk – onderwerp van nogal wat controverse bij de X4’s en X6’en van deze wereld – oogt meer in balans, al durven we het woord ‘mooi’ nog steeds niet echt in de mond te nemen. Nu goed, over konten en kleuren valt niet te twisten… Wat het uiterlijk betreft, noteren we verder nog nieuwe led-units en een nieuwe – en akoestisch gedempte – voorruit, die zou het geluidscomfort binnenin naar een merkelijk hoger niveau moeten tillen.

De bestuurderspost van de nieuwe X4 is logischerwijze niet meer, noch minder dan een doorslagje van de recente X3, inclusief het 10,25 inch grote infotainmentsysteem met BMW’s nieuwste iDrive-interface en het optionele head-up display. De xLine-, M Sport X- en M Sport-uitvoeringen bieden voortaan nog wat meer personalisatiemogelijkheden. En als je ook daar je gading niet in vindt, verwijzen de Duitsers je graag door naar het BMW Individual-portfolio, waarmee de X4 tot in de kleinste details aangepast wordt aan de persoonlijke smaak van zijn baasje.

M Performance

Wanneer de nieuwe X4 deze lente bij ons op de markt komt, zal je als klant kunnen kiezen uit drie benzinemotoren en vier diesels. De basis wordt gevormd door een 184 pk sterke xDrive 20i en een xDrive 20d met 190 paarden, met de 30i (252 pk), de 25d (231 pk) en 30d (265 pk) als performantere alternatieven. Top of the bill zijn de door M Performance geprepareerde M40i- en (de pas na de zomer verwachte) M40d-topmotorisaties, die leveren respectievelijk 360 en 326 pk. xDrive-vierwielaandrijving is overigens in alle gevallen standaard, net als de gekende ZF-achttrapsautomaat.

DELEN