Volkswagen had de naam vooral zakelijke, grijze wagens te bouwen. Maar de grijze wolken boven Wolfsburg trekken stilaan weg, de zon breekt door. En die zon brengt inspiratie tot enkele knappe designs.

Van opvallende elektroconcepts over het frisse design van de T-Roc tot de opvallende interieurpanelen van de nieuwe Polo, bij Volkswagen hebben ze onlangs een nieuw vat vol creativiteit aangeboord. Maar het knapste dat er in Wolfsburg van de band loopt (nu ja, in Emden, maar u snapt ongetwijfeld de metafoor), dat moet de Arteon zijn.

We kenden de lijnen en vormen van de Arteon natuurlijk al van zijn vorige gedaante, de Passat CC, maar na een paar jaar onder Passat-voogdij mag het model eindelijk onder een eigen naam in de spotlights stappen als absoluut vlaggenschip van VW. En daar heeft het alle reden toe. Zoals we al zeiden: qua uiterlijk is deze Arteon een pareltje. De licht overhangende motorkap geeft de LED-lichten een stoere, zelfverzekerde aanblik. De strakke lijnen in de flank dragen een zekere dynamiek uit. En ook achteraan is het feest, met een welgevormde derrière, trappelend van goesting om richting de horizon weg te demarreren. Wanneer je naar de Arteon wandelt, voel je gewoon dat je met een speciale wagen gaat rijden.

Maar dat gevoel verdwijnt wel voor een stuk eens je plaats neemt achter het stuur. Innerlijk doet de Arteon immers enorm … ‘Passat’ aan. Stuurwiel, versnellingspook, infotainment en Active Info Display, allemaal is het ook beschikbaar in de berlinebroer van de Arteon. Enkel wat inlegplaatjes en het centrale klokje verraden dat de wagen het vlaggenschip van VW is. Wil je wat meer bling-bling? Dan moet je naar aloude Duitse traditie wat geld opleggen.

Ruziën met de technologie

En nu we het toch over het interieur hebben: de Arteon bulkt van de technologie. Met het centrale scherm en het Active Info Display (AID), zeg maar de digitale tellerpartij, is zowat alles mogelijk wat je je vandaag qua connectiviteit en infotainment kan voorstellen. Alleen ‘delen’ beide schermen niet graag met elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld de routebegeleiding niet afspelen op zowel het centrale scherm als het AID (of ten minste: wij zijn er niet in geslaagd). Toch wel vreemd, zeker omdat het centrale scherm bijna volledig zwart blijft wanneer je de GPS-kaart overzet naar je tellerpartij.

Op dat AID speelt zich trouwens nog een ‘irritant’ fenomeen af. Telkens wanneer je de snelheidslimiet met een kilometer per uur overschrijdt, wordt een waarschuwingsboodschap op het midden van het display getoond. Op die manier mag je, iedere keer dat je je voet een millimeter beweegt of de weg wat afloopt (en je snelheid dus iets verhoogt), naar een waarschuwingsscherm kijken, net daar waar je route-info normaal geprojecteerd wordt. Hoogst vervelend wanneer je je weg zoekt in een drukke, onbekende stad.