Lang voor Jaguar droomde van de elektrische I-Pace, toen de laadpalenmarkt in haar kinderschoenen stond en de Formule E nog maar een verre droom was, bouwde Nissan al haar eerste elektrische wagen. Nu, acht jaar later, staat de tweede versie van de LEAF te blinken in de showrooms, klaar om een volwaardige elektrische alternatief op de automarkt te worden.

En de opvolger krijgt alvast een zware last op de schouders. De eerste generatie van de LEAF was met bijna 300.000 verkochte exemplaren de meest populaire elektrische wagen (EV) ter wereld. Het merendeel daarvan rolde in Japan en de VS uit de showroom, al vonden ook 86.000 LEAF’s hun weg naar ons continent.

Hoge verwachtingen dus, maar de LEAF 2.0 kan rekenen op een heel aantal eigenschappen om de steeds groter wordende groep van EV-rijders te overtuigen. En daartoe behoort zeker het uiterlijk van de wagen. Daar waar de eerste generatie van de LEAF vooral te koop liep met zijn elektrische genen, gaat de nieuwste versie veel discreter door het straatbeeld. Met een lijnenspel dat dichter aanleunt bij de Nissan-huisstijl – er zit zelfs een stukje GT-R in, verzekerde men ons op de persconferentie – zijn de designers alvast geslaagd in hun opzet: een wagen uit het C-segment creëren die daarenboven elektrisch is. En dat verschilt zowel visueel als praktisch van het bouwen van een EV die vanuit elke hoek “ik ben anders” schreeuwt.

Oud zeer

Ook de keuze voor een analoge tellerpartij, op verzoek van de bestuurders, is daar een blijk van. Voorts neemt het interieur van de LEAF wel enkele “problemen” uit het oude model over. Zo is de resolutie van het centrale infotainmentsysteem niet de hoogste die je in een wagen zal aantreffen en is het scherm moeilijk te lezen wanneer de zon erin schijnt. En ook de hoge zitpositie, een gevolg van de batterijen in de vloer, herkennen we uit de vorige versie.

Tot slot is er iets te veel hard plastic in het interieur aanwezig om het prijskaartje van meer dan 30.000 euro te rechtvaardigen. Dit gezegd zijnde, moeten we wel eerlijk toegeven dat we onze meter 95 zonder problemen in de LEAF kregen. Want inzake comfort zet de Japanner wél enkele stappen vooruit. Zo ging het koffervolume met 65 liter omhoog naar een knappe 435 l.

Eén pedaal

De elektrische aandrijving dan, toch nog altijd het belangrijkste onderdeel van de wagen. Met 40kWh is het accupakket van de nieuwe LEAF bijna dubbel zo groot als dat van de eerste versie die de fabriek uitreed (24kWh). Uit die batterijen weet de wagen 150 pk en 320 Nm te puren en dat koppel is zoals in elke EV meteen beschikbaar zijn. Het resultaat is een sprint naar 100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van … 144 km/u.