BMW zegt ja: we krijgen een i4!

1287

Het nieuws uit Beieren verdronk de voorbije dagen in een tsunami van Genève-nieuwigheden, toch is de officiële bevestiging van een BMW i4 zowat het enige wat Elon Musk en zijn Tesla Model 3 nog konden missen als kiespijn.

Met de i3 en i8 was BMW het eerste Duitse premiummerk dat over een aparte lijn elektrische wagens beschikte, tegen 2025 zal de BMW-groep maar liefst 25 ‘geëlektrificeerde’ (BMW-taal voor zowel elektrische als plug-in hybride wagens, nvdr) op de markt brengen. Volgend jaar volgt alvast een elektrische versie van de legendarische Mini, inmiddels bevestigde BMW ook de komst van een nieuwe i4. Die zal gebaseerd zijn op de i Vision Dynamics (foto), een vierdeurscoupé met een range van 600 kilometer en een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden.

Het nieuws komt eigenlijk als een verrassing, omdat het in de BMW-wandelgangen al een tijdje gonsde van de geruchten over het stopzetten van de i-bloedlijn. De proeftuin had volgens ingewijden zijn doel bereikt, waarop BMW de technologische ontwikkelingen stilaan zou overhevelen naar het volledige gamma (denk maar aan het iPerformance-label). Met de i4 komt er dus toch opnieuw een apart model, dat zich zowel op design- als marketingvlak distantieert van de rest van het Beierse premiumclubje. Wanneer die er komt, lijken ze ook in München nog niet goed te weten, want naast de eerdergenoemde Mini staan er met de elektrische X3 (2020) en het voorlopig iNext gedoopte vlaggenschip (2021) de komende jaren al een aantal grote lanceringen op het programma…