De nieuwe Citroën C4 Cactus wacht de moeilijke taak om zowel de guitige C4 Cactus als de veel minder excentrieke C4 op te volgen, een grand écart die volgens de Fransen alleen maar kan slagen door in te zetten op wat alle Citroëns met elkaar verbindt: comfort. Vraag is: weet zo’n serieuze C4 Cactus nog wel te prikkelen?

Toegegeven, we zijn met gemengde gevoelens afgereisd naar de Zuid-Franse Luberon, waar Citroën ons liet kennismaken met de vernieuwde C4 Cactus. Omdat we zo’n grote fans waren van het excentrieke kantje van de eerste generatie, een karaktertrek die met de facelift sterk werd afgevlakt. Niet omdat we de veelbesproken Airbumps zo mooi vonden, idem dito voor de niet altijd even smaakvolle kleurencombinaties, maar wel omdat Citroën tenminste nog eens een echte Citroën had gebouwd. En geen Franse Golf.

Op heel wat markten pakte die mayonaise bovendien wonderwel, maar uitgerekend de wat eigengereide Fransen bleken meer moeite te hebben om het flamboyante karakter van de C4 Cactus te verteren. Dat, en het feit dat Citroën zijn portefeuille wil afbouwen via een wat vreemde symbiose tussen de C4 – waarvan de doorsnee koper de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt – en de C4 Cactus – waarvan de doorsnee koper niet eens meer weet wanneer die heeft plaatsgevonden – maakt dat we zo dadelijk in een C4 Cactus stappen die zichzelf veel serieuzer neemt dan zijn illustere voorganger. Als dat maar geen identiteitscrisis oplevert.

De achterpartij werd grondig hertekend, optische trucjes moeten de C4 Cactus er vooral wat breder en volwassener doen uitzien.

Op esthetisch vlak heeft de Citroën C4 Cactus alvast een grote metamorfose doorgemaakt: de typerende Airbumps tekenen weliswaar nog steeds present, zij het in sterk afgezwakte vorm, maar de zwarte plastics rondom werden definitief afgezworen. Ondanks de ongewijzigde afmetingen (4,17 meter) profileert Citroën zijn C4 Cactus namelijk niet langer als een avontuurlijke B-crossover, wel als een volwassen hatchback uit het C-segment. Een evolutie die nu eenmaal bepaalde designoffers vraagt, zo werd de achterpartij bijvoorbeeld grondig hertekend om de C4 Cactus er breder en volwassener te doen uitzien en verhuizen de dakrails naar de optielijst. Gelukkig roert het guitige Citroën-gezicht – dat zoals verwacht grote gelijkenissen vertoont met de recente C3 Aircross en de pas voorgestelde Berlingo – vooraan nog wat frivoliteit onder het braver aandoende uiterlijk.

Comfortcactus

Ook onderhuids predikt Citroën een nieuwe filosofie, die het merk gemakshalve verpakt in een tegenwoordig onvermijdelijke #comfortisthenewcool-hashtag. Achter die marketingbrij schuilen niettemin een paar concrete nieuwigheden (we hebben al anders geweten), zoals de ophanging met Progressive Hydraulic Cushions en de standaard gemonteerde Citroën Advanced Comfort-zetels, die volgens hun ontwerpers ‘een revolutie inzake zitcomfort’ inluiden. De combinatie van beide moet de herinnering aan de zwevende Citroëns van weleer opnieuw tot leven wekken, na de C4 Cactus zal ook de op stapel staande C5 Aircross met dezelfde ophangingstechnologie worden uitgerust.

Na onze eerste zit in de C4 Cactus was onze billenpartij alvast overtuigd: de ruim bemeten zetels zouden niet misstaan in je lokale bioscoop, het totale gebrek aan zijdelingse steun moet je er wel voor lief bijnemen. Bovendien is niet elke onderrug even geschikt voor zo’n zachte zitting, een punt waar vooral langeafstandsrijders de nodige aandacht aan moeten schenken. Enfin, nu we toch achter het stuur zitten… toertje?

Zachte aanpak

De vorige C4 Cactus was al geen notoire bochtenpikker, logisch dus dat onze eerste rij-ervaring op Franse bodem volledig in het teken van het rijcomfort stond. Sportiviteit is de C4 Cactus net als voorheen volledig vreemd, in die mate dat de Fransen zelfs geen toerenteller meer monteren. Tijdens het rijden blijken de Progressive Hydraulic Cushions-veerpoten zeker een meerwaarde: de hydraulische uiteinden absorberen infrastructurele oprispingen met zelden geziene flair, terwijl de langere veerweg een deinend ‘waft-‘effect ressorteert. De ophangingsset-up blijkt bijzonder efficiënt op de kaarsrechte départementales, maar botst ook al snel op zijn limieten wanneer het asfalt aan het keren gaat. Wie de 130 pk’s uit de vlot oppikkende 1,2 liter-driecilinder aanspreekt, wordt dan ook getrakteerd op een flinke dosis koetswerkrol, die aankondigt dat de C4 Cactus het liever wat rustiger aan doet. Net als 99 procent van zijn toekomstige eigenaars, dat beseffen we heus ook wel.

De betere Cactus?

Alles in acht genomen, blijkt het comfortverhaal dat Citroën heeft opgehangen veel meer dan een marketingfabeltje. Jammer genoeg blijft de 17.200 euro kostende instapversie verstoken van Progressive Hydraulic Cushions, is de koffer met 348 liter lang niet de grootste uit het segment en snappen we nog steeds niet waarom zelfs de meest courante manipulaties voor ventilatie en radio via het centrale touchscreen moeten verlopen. Een simpele knop, meer vragen we niet…

Citroën stuurt je zelfs voor de meest courante manipulaties richting het centrale touchscreen. Een paar fysieke knoppen waren niet alleen handiger geweest, ze zijn bovendien niet gevoelig aan lichtreflecties…

Nu goed, desondanks durven we deze nieuwe C4 Cactus toch de betere van de twee noemen, omdat de basisuitrusting erop vooruit is gegaan, het elektronische veiligheidsarsenaal uitgebreid werd met de introductie van een automatische noodremfunctie, verkeersbordenherkenning en een passieve rijstrookassistent, maar ook omdat je je C4 Cactus nog steeds helemaal naar eigen smaak kan personaliseren dankzij de Color Packs en de vijf verschillende interieurstijlen. Hij mag dan wel wat van zijn stekels verloren zijn, een saai muurbloempje is deze C4 Cactus nog altijd niet…

Technische fiche Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 130 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-turbomotor 1.199 cm³
Vermogen : 131 pk bij 5.500 t/min
Koppel : 230 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : 205/55
Chassis :
Vooras : Pseudo McPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Trommels
Prestaties :
0 – 100 km/u : 8,2 sec
Maximumsnelheid : 193 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,8 l/100 km
Testverbruik : 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot :
110 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.157 / 1.946 / 1.480 mm
Wielbasis :
2.595 mm
Koffervolume : 348 liter
Brandstoftank : 50 liter
Leeggewicht : 1.120 kg
Prijs :
Vanaf : 17.200 euro (1.2 PureTech 82 pk Live)
Prijs + opties testwagen : 23.350 euro (1.2 PureTech 130 pk Shine)