Binnen een tweetal weken zullen de F1-motoren weer brullen op het circuit van Melbourne. Ook de volledige F1-redactie van AutoBuzz ontwaakt weer uit haar winterslaap. De volgende dagen krijg je van ons een analyse van de teams op de startgrid. Maar beginnen doen we met de vijf grootste reglementswijzigingen die je dit seizoen mag verwachten. En wil je nog eens terugblikken op vorig jaar? Dan kan je hier terecht!

1.Hallo Halo

De Halo vanuit het oogpunt van Robert Kubica, de Poolse testpiloot van Williams.

De grootste verandering aan de wagens is natuurlijk de intrede van de halo. Deze constructie moet de rijders bij een crash beschermen tegen losgeraakte onderdelen van andere bolides. Al is niet iedereen fan van het onderdeel. Of eigenlijk … bijna niemand. Fans vinden het er niet uitzien, rijders klagen dat de halo hun zicht wegneemt en Toro Rossopiloot Pierre Gasly scheurde er zelfs zijn overall aan. Kevin Magnussen van Haas beweert dan weer dat de piloten gehinderd zullen worden door de halo op heuvelachtige circuits zoals dat van Spa. Maar oordeel daar vooral zelf over na het bekijken van dit filmpje.

2.Aerodynamische aanpassingen

De halo mag dan gigantisch opvallen, aerodynamisch zullen de bolides er een pak soberder uitzien. Zo zullen de “haaienvinnen” (verlengde motorkap van de wagen) en T-wing (een extra spoiler aan de achterkant van de wagen) verdwijnen. Deze extra aerodynamische componenten waren een achterpoortje in het technisch reglement van vorig jaar, een achterpoortje dat nu gesloten wordt.

3.Motorenschaarste

Vorig jaar sukkelden heel wat piloten van de ene straf in de andere omdat ze motoronderdelen moesten vervangen doorheen het raceweekend. En dit seizoen zullen de teams nog wat spaarzamer moeten zijn. Het volledige seizoen moet immers afgehaspeld worden met slechts drie motoren in plaats van vier.

4.Hyper, ultra en super

Bandenfabrikant Pirelli heeft nog een paar extra bandensoorten in zijn hangar gevonden. Hierdoor kunnen de piloten uit maar liefst zeven verschillende soorten droogweerschoeisel kiezen. Naargelang het circuit neemt Pirelli er telkens drie mee, waarvan de teams er twee tijdens de race moeten gebruiken.

Het nieuwe rubber is trouwens de zachtste in de geschiedenis van de F1, waardoor wagens tot een seconde per ronde zouden kunnen winnen. Net als de vorige jaren zijn de banden ook dit seizoen te herkennen aan hun kleur. De volgorde is als volgt: hypersoft (roze), ultrasoft (paars), supersoft (rood), soft (geel), medium (wit), hard (blauw), superhard (oranje). Bovenop deze slicks zijn er natuurlijk ook nog de intermediateband (groen) en regenband (lichtblauw).

5.Welkom terug

Na respectievelijk één en tien jaar afwezigheid keren de Grand Prix van Duitsland en Frankrijk terug op de kalender. De thuisrace van Sebastian Vettel en Nico Hülkenberg vindt plaats op de gekende Hockenheimring (22 juli), terwijl de Fransen op 24 juni op het circuit van Paul Ricard (Le Castellet) terecht kunnen. Maleisië verdwijnt dan weer na 19 jaar van de kalender.

Traditiegetrouw zullen de motoren voor het eerst Down Under brullen, tijdens de GP van Australië in Melbourne. Ook de slotrace in Abu Dhabi is stilaan een vaste afspraak. De volledige kalender van 21 races ziet er als volgt uit: