Voorbeschouwing F1: de titelfavorieten

1138

Dit weekend trekt het F1-circus zich weer op gang in Melbourne. Dat gaat gepaard met enkele nieuwe reglementen, al zullen de mannen vooraan toch grotendeels dezelfden zijn als vorig jaar …

1. Mercedes: vijf op een rij?

Titelverdediger Mercedes gaat met enkele twijfels de eerste race van het seizoen in. Tijdens de lange testruns in Barcelona maakten de Duitsers indruk, maar de pure snelheid over een ronde lijkt op het eerste zicht wat te ontbreken. Zo was de snelste tijd van Lewis Hamilton meer dan een seconde trager dan die van Sebastian Vettel. Of speelt Mercedes verstoppertje?

De Fin Valtteri Bottas, die voor het tweede jaar op rij voor het merk met de ster uitkomt, zegt alvast dat het voor Mercedes niet nodig is om tijdens de tests de ‘absolute limiet’ van de motor van hun W09 EQ Power+ op te zoeken. Van een flinke dosis vertrouwen gesproken.

Verrassend genoeg zien ze bij Mercedes trouwens Red Bull als grootste concurrent, niet Ferrari waar het vorig jaar mee om de wereldtitel streed. “Er zijn drie snelle teams en er is geen twijfel over het feit dat Red Bull daarvan onze grootste bedreiging zal zijn”, klinkt het bij de Silberpfeilen.

2. Ferrari: snelste tijden

Zal Ferrari dit jaar zijn voet volledig naast die van Mercedes kunnen zetten? De tests in Barcelona doen in iedere geval het beste vermoeden. Sebastian Vettel zette de snelste tijd van iedereen neer, al tempert de Duitser de verwachtingen: “Ik denk dat het verkeerd is om conclusies te trekken uit de tijdentabellen. De testweken zijn meer dan een snelle tijd neerzetten. Daarenboven moeten we nog heel veel ontdekken over de manier waarop de wagen zich gedraagt.”

Het wordt hoe dan ook een belangrijk jaar voor de Scuderia. In Maranello smachten ze al sinds 2007 naar de wereldtitel. En dat begint te steken, zeker omdat de F1 niet evolueert zoals de Italianen zouden willen. Ex F1-baas Bernie Ecclestone, nooit vies van een beetje controverse, beweert zelfs dat de Italiaanse renstal plannen heeft om een alternatief kampioenschap op poten te zetten “Ferrari heeft er zelfs al gesprekken over gevoerd”, vertelt de ondertussen 87-jarige Brit. “Als de sport zich niet ontwikkelt zoals ze het bij Ferrari willen, is de kans reëel dat het team vertrekt.”

3. Red Bull: het jaar van Max?

Red Bull was afgelopen seizoen de enige renstal die de twee topteams ook maar iets in de weg kon leggen. Op Max Verstappen (2) en Daniel Ricciardo (1) na was het immers al Ferrari en Mercedes wat de de klok sloeg op het hoogste podiumtrapje. De wintertesten doen alvast vermoeden dat de rode stieren klaar zijn om hun voet naast die van de titelkandidaten te zetten.

Aerodynamisch heeft het team de zaken op een rijtje dankzij topontwerper Adrian Newey. Gespecialiseerde media zien bijvoorbeeld dat Red Bull als goed heeft nagedacht over de halo. Die zorgt immers voor veel turbulentie richting de luchtinlaat van de motor. De vermindering van schone lucht heeft een negatief effect op het motorvermogen. Een probleem dat Red Bul als enige oploste door de achterkant van de wagen naar boven te brengen.


Of dat genoeg is om de titel te ambiëren, is nog maar de vraag. Red Bull mist immers nog altijd de pure motorpower die Ferrari en vooral Mercedes wel bezitten. En dat is volgens Max Verstappen de reden dat het team vorig jaar niet meedeed voor de titel. “Indien we een Mercedes-motor achteraan onze wagen hadden liggen, denk ik dat ze ons nooit zouden terugzien”, aldus de zelfverzekerde NederBelg.

4. McLaren: wat met Stoffel?

Een bericht gedeeld door McLaren (@mclaren) op


De prestaties van McLaren zullen we dit jaar natuurlijk van dichterbij volgen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne begint er aan zijn tweede seizoen aan de zijde van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. En dit jaar willen de Britten veel progressie boeken, onder meer dankzij een nieuwe motor.

Dit jaar verschijnt het team van Stoffel Vandoorne immers op de startgrid met een krachtbron van Renault in de wagen, een krachtbron die McLaren weer de successen van vroeger moet bezorgen. De eerste tests leken alvast veelbelovend, al beleefden Vandoorne en co een einde in mineur in Barcelona.

De stal uit Woking kreeg immers te maken met enkele technische akkefietjes en ook de Renaultmotor bleek niet zo betrouwbaar als gehoopt. De Britten kregen de krachtbron al niet gekoeld in het miezerige Barcelona (± 16°), wat zal dat straks geven in de bakovens van Australië, Bahrein of Mexico? McLaren is in ieder geval druk bezig met het herontwerpen van de achtersteven van haar bolide en hoopt dat huiswerk voor de GP van Australië klaar te hebben. Indien dat lukt, staat het team wel een mooi seizoen te wachten, tijdens de wintertests nestelden Vandoorne en Alonso zich immers geregeld in de top vijf van het dagklassement.