F1 GP van Australië: bisnummer voor Vettel (+video)

307

Sebastian Vettel heeft de Grote Prijs van Australië gewonnen. In Melbourne haalde de Duitse viervoudige wereldkampioen het voor Lewis Hamilton en Kimi Raïkkönen door optimaal van een safety carsituatie met een wel heel vreemde oorzaak te profiteren.

Genoeg voorbeschouwd, gespeculeerd en gedebatteerd over de Halo, dit weekend spraken voor het eerste de motoren tijdens de traditionele seizoensopener van de Formule 1, de GP van Australië. Na een verschroeiende kwalificatie vertrok Lewis Hamilton vanop de pole in Melbourne. De Brit verzilverde die eerste startplaats ook en kwam als leider door de eerste bochtencombinatie, gevolgd door de Ferrari’s van Räikkönen en Vettel. Max Verstappen verloor dan weer een plaatsje aan Kevin Magnussen.

In de volgende ronden bouwde Hamilton gestaag zijn voorsprong uit, al toonde de Brit zeker niet de dominantie die we de laatste jaren geregeld mochten aanschouwen. Beide Ferraririjders hielden de Brit binnen schot.

Weinig spektakel

Vervolgens kregen de toeschouwers in Albert Park twintig spektakelloze ronden te zien. Enkel in ronde tien kregen we wat opwinding in de race: Max Verstappen toonde zich te gretig in zijn achtervolging op Magnussen en spinde in bocht één. De Nederlander tuimelde erdoor van de vijfde naar de achtste plaats.

Haas maakt het verschil

Na iets minder dan 20 ronden trokken Hamilton en Räikkonen naar de pitlane voor hun eerste en enige stop van de dag. Vettel bleef daarentegen buiten om Hamilton met een alternatieve strategie te proberen passeren. Al zou de Duitser ook een duwtje in de rug van Dame Fortuna nodig hebben om die strategie te doen slagen …

Dat duwtje kwam er uiteindelijk van beide Haasrijders. Eerst verliet Kevin Magnussen de pitstraat met een linkerachterband die niet volledig was vastgezet. Enkele ronden later deed ploegmaat Romain Grosjean dat dunnetjes over met de linkervoorband. Twee opgaves in enkele ronden dus voor het Amerikaanse team. En daar waar Magnussen zijn bolide nog naast het circuit wist te parkeren, bleef die van Grosjean achter op de piste. Het gevolg? De de raceleiding kondigde eerst een virtual safetycar af, gevolgd door een echte safety car.

Vettel rook zijn kans en dook meteen de pits in om vervolgens net voor Hamilton weer de baan op te komen. Ook Ricciardo en Alonso profiteerden. Zij klommen op naar de vierde en vijfde plaats. Stoffel Vandoorne volgde kort achter zijn ploegmaat op plekje acht met de snelle Mercedes van Bottas in zijn kielzog.

De herstart

In ronde 31 keerde Bernd Mayländer met zijn safety car terug de pits en kregen we nog 25 rondjes actie op de baan. Eindelijk, zou je haast zeggen. Hamilton trok ten aanval tegen Vettel, Räikkönen verdedigde zijn podiumplekje tegen Ricciardo en Alonso probeerde Verstappen, Hülkenberg en Bottas (die Vandoorne gepasseerd was) achter zich te houden.

Die duelletjes leverden echter niet het verwachtte spektakel op. Veel wiel-aan-wielactie kregen we niet te zien, laat staan dat we echte inhaalmanoeuvres konden waarnemen in Albert Park. Zo zou Hamilton nooit helemaal onder de achtervleugel van Vettel geraken. Daarenboven maakte de Brit nog een fout op tien ronden van het einde. Hierdoor won de Duitser voor de tweede maal op rij de Grote Prijs van Australië, en dat op haast identieke manier. Ook vorig jaar bleek de Ferraririjder immers trager dan Hamilton op de piste, maar wist hij door een goed uitgekiende pitstop toch nog het laken naar zich toe te trekken.

Räikkönen hees zich op het laatste podiumtrapje, terwijl Alonso McLaren een heel mooie vijfde plaats bezorgde en zich terecht ‘Driver of the Day’ mocht noemen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne parkeerde zijn oranje bolide na een anonieme maar foutloze race op positie 9.

Uitslag:

1 Sebastian Vettel, Ferrari
2 Lewis Hamilton, Mercedes
3 Kimi Räikkönen, Ferrari
4 Daniel Ricciardo, Red Bull
5 Fernando Alonso, McLaren
6 Max Verstappen, Red Bull
7 Nico Hülkenberg, Renault
8 Valtteri Bottas, Mercedes
9 Stoffel Vandoorne, McLaren
10 Carlos Sainz Jr., Renault

Family portrait. #ScuderiaFerrari #AusGP #Seb5 #Kimi7 #SF71H #F1 #Ferrari #PrancingHorse

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

In de marge: Vreemde opgave Sirotkin

Een van de opvallendste nieuwtjes die na de race in de paddock te rapen viel was dat van de opgave van Sergey Sirotkin. De Rus beleefde immers niet veel plezier aan zijn debuut. Al na enkele ronden moest de Williamspiloot opgeven. De reden? Een plastic zakje volgens de Rus. “Zo’n boterhammenzakje is achteraan in de brake duct gevlogen. Het zorgde ervoor dat mijn remmen oververhit geraakten.