De Toyota RAV4, volgens velen de grondlegger van het SUV-genre, is aan zijn vijfde generatie toe. De in New York voorgestelde nieuwkomer – de US of A is met straatlengtes voorsprong de belangrijkste afzetmarkt voor de Japanners – gooit het over een andere boeg dan zijn illustere voorgangers, dit is zoal wat je van het Recreational Active Vehicle met vierwielaandrijving moet onthouden.

Meer Lexus dan Toyota

Oké, het is misschien wat overdreven, toch heeft het er alle schijn van dat de designers eens goed over het Lexus-muurtje hebben gekeken voor de vormgeving van hun nieuwe RAV4. De robuuste styling valt vooral op door z’n scherpe hoeken en vouwen, terwijl de sterk uitgeklopte wielkasten het avontuurlijke karakter van de Japanse SUV moeten onderstrepen. Halen we de meetlat er even bij, dan moeten we vaststellen dat de wielbasis van de nieuwe RAV4 zo’n drie centimeter langer is geworden, een ingreep die vooral de been- en zitruimte van de achterste inzittenden én het nuttige laadvolume ten goede zou komen. De totale lengte wijzigt daarentegen nauwelijks (4,6 meter), vermits de overhangen zowel voor- als achteraan werden ingekort.

Op TNGA-basis

De RAV4 wordt voor het eerst gebouwd op Toyota’s TNGA-architectuur (die je tegenwoordig onder zowat elke nieuwe Toyota terugvindt), een platform dat de koetswerkstijfheid in dit geval met zo’n 57 procent zou verbeteren. Daarnaast beloven de Japanners ook de nodige progressie inzake rijcomfort en rijdynamiek.

Nieuwe motorisaties

Collega Philip was destijds niet bepaald enthousiast over het nogal ‘vlakke’ en zoutloze karakter van de vorige RAV4, maar Toyota heeft die kritiek blijkbaar goed opgepikt en komt dit keer met een stevig herwerkte versie van de hybride aandrijflijn aanzetten. In het vooronder treffen we nog steeds de gekende 2,5 liter-benzinemotor, die bijstand krijgt van een nieuwe elektromotor. In vergelijking met het uittredende model zal die tot 30 procent meer vermogen naar de achterwielen kunnen sturen om de efficiëntie van de vierwielaandrijving te verhogen. Daarnaast introduceert Toyota ook een nieuwe 2 liter-benzinemotor (zonder hybride ondersteuning), die naar keuze aan een manuele dan wel een automatische transmissie kan worden gekoppeld. Diesels zijn er uiteraard niet meer, Toyota heeft de dieselmotor immers zowat volledig de rug toegekeerd. De lancering van de nieuwe RAV4 is pas voorzien voor het komende Salon van Brussel in januari, op officiële prijzen is het bijgevolg nog even wachten…