Wie zich onze eerste test met de Ford Mustang nog herinnert, weet allicht dat we wel een boontje hebben voor de Amerikaanse wildebras. Het was dan ook een grote nieuwsgierigheid die ons naar de Franse Var bracht, de plek waar Ford ons liet kennismaken met de ‘facelift’. Al dient meteen gezegd dat die benaming de realiteit behoorlijk wat oneer aandoet.

De agressievere tronie van de nieuwe Mustang draagt ook bij tot een betere aerodynamica.

Een stukje facelift

V8-alarm!

Wie facelift zegt, denkt natuurlijk meteen aan een nieuw led-strookje links, een nieuwe koplamp rechts , een hertekende grille en bumpers en nog wel wat andere cosmetische opsmuk. Ingrepen waar ook de Ford Mustang niet aan ontsnapt, al dienen de meeste ingrepen wel een functioneel doel. Zo zorgen de verlaagde motorkap en dito radiatorrooster voor een verminderde luchtweerstand en een betere koeling, terwijl de nieuwe diffusor en zijschorten meer stabiliteit en minder drag garanderen. Verder noteren we nieuwe koelsleuven op de motorkap, een viervoudige einddemper voor de V8-versies, drie nieuwe koetswerkkleuren (het mooie Kona Blue, het sobere Orange Fury en het verrassende Royal Crimson), net als nieuwe patronen voor de 19-duimsvelgen.

De nieuwe zijschorten verbeteren de luchtstroom langs en onder de Mustang.

Binnenin heeft Ford duidelijk goed geluisterd naar de feedback van de huidige Mustang-klanten, het resultaat is een beter verzorgde middenconsole en deurbekleding, aangevuld met drie nieuwe inlegstukken uit aluminium. Er zijn ook nieuwe opties: een Carbon Sport-interieur bijvoorbeeld, verwarmde en geventileerde zetels, een verwarmd stuurwiel en zelfs drie verschillende afwerkingen voor de Recaro-zetels. Ford voegt daar nog een slimme snelheidsregelaar, een pre-collision assist met voetgangerdetectie, een rijstrookhulp en een personaliseerbare tellerpartij van 12 inch aan toe.

Een stukje evolutie

Sinds 1964 wordt het kloppende hart van de Mustang, willens nillens, gevormd door een V8. Sinds de vorige generatie (de miskleunen uit de jaren ’90 laten we bewust buiten beschouwing) biedt Ford ook een viercilinder aan, het gaat om de 2.3 EcoBoost die we kennen uit de Focus RS. Op papier levert het blok hier slechts 290 paarden (tegenover 350 stuks in de Focus), al voel je het verschil achter het stuur nauwelijks. Dat komt omdat Ford voorziet in een overboost-functie, die zowel het vermogen als de 440 Newtonmeters tijdelijk opvoert wanneer je als bestuurder het volle pond geeft.

Al bij al liet het blok een meer dan vlotte indruk op de bochtige achterafbaantjes die we in Frankrijk voor de wielen geschoven kregen: koppel is in overvloed aanwezig over het hele toerentalbereik, en het blok pikt gewillig op dankzij de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde tientrapsautomaat. Geen hopeloos voorbijgestreefd Amerikaans exemplaar, wel een snelle en vooral slimme schakeldoos die telkens het juiste verzet kiest en zich verder netjes op de achtergrond houdt. In de Comfort-modus houdt de automaat zich zelfs iets te gedeisd, met slome reacties als gevolg, maar verder kunnen we er echt geen onvertogen woord over zeggen…

Laat ons zeggen dat de nieuwe Royal Crimson-kleur… speciaal is.

Met 86 euro/pk blijft de Mustang onklopbaar in de prijs/pk-vergelijking: de BMW M4 komt aan 199 euro/pk, een Porsche Carrera 4S aan 240 euro/pk en een Audi RS5 aan 192 euro/pk…

Wat de 5 liter-V8 betreft, ook die mocht even terug naar de Ranch voor een doorgedreven trainingskamp. Hij keerde terug met 450 pk en 529 Nm op het rapport, een winst van 29 stuks ten opzichte van zijn voorganger. De volledig uit aluminium opgetrokken V8 geeft nog steeds blijk van een gespleten persoonlijkheid, met een diep gegorgel bij stationair draaien en een oerkracht bij 7.000 t/min als ultieme tegenpolen. Wat blijft het toch een karakterkop, die natuurlijk ademende V8. Een blok dat trekt en sleurt tot de begrenzer ingrijpt en je daarbij trakteert op een verslavend gebrul dat geen enkele drukgevulde zespitter weet te evenaren, met dank aan een gesofisticeerd ‘duel fuel’-injectiesysteem onder hoge en lage druk.

Als een magneet

De elektronische rijhulpjes laten zich in de Mustang 2018 volledig parametreren, net als de gasrespons, de reactiviteit van de automaat, de besturing en de actieve uitlaat.

Ondanks de mechanische evolutie is het toch vooral het opgewaardeerde rijgedrag waarmee deze tweede generatie zich boven zijn voorganger verheft. De nieuwe MagneRide-ophanging (optie) innoveert met een vloeistof in de demper, die naargelang de omstandigheden voor een hogere of lagere dempingsweerstand kan zorgen. Sensoren bewaken de omstandigheden duizend keer per seconde en regelen bij waar nodig. Samen met de nieuwe Michelin Pilot Sport 4-banden (op de V8) zorgt die technologie voor een voelbaar efficiëntere wegligging, met een directere en preciezere voortrein en een chassis dat minder lijkt te ‘dansen’ dan voorheen. Enkel bij forse acceleraties aan lage snelheid voel je nog dat er een aanzienlijk gewicht tussen de voorwielen hangt.

Waar is de tijd dat een Ford Mustang enkel en alleen kon schitteren op een lange rechte lijn…

Tussen hooligan en modelburger

De achtertrein van de Mustang, zowel bij de coupé als de cabrio, werd verstevigd. En dat laat zich onmiddellijk voelen in het snellere bochtenwerk.

Hoewel de verkoopcijfers een ander verhaal vertellen, beweren sommigen nog steeds dat de Mustang op technologisch vlak niet vooruitstrevend genoeg was voor de Europese consument, of dat hij te weinig fun bood. Ford komt aan die kritiek tegemoet met een launch control en een line lock die de voorwielen blokkeert, zodat je de achterwielen drag race-gewijs kan laten spinnen. Aan de politiek correcte kant van het spectrum vinden we de nieuwe ‘Good Neighbour’-modus, waarmee je de V8 (en dan vooral zijn geluid) tijdelijk kan muilkorven. Handig, vooral als je buren nog slapen wanneer je ’s ochtends vroeg op pad gaat…

Conclusie

Met 33.000 verkochte exemplaren in Europa heeft de vorige Ford Mustang alle criticasters, die hem een gebrek aan raffinement verweten, lik op stuk gegeven. 33.000 mensen die, ondanks zijn kleine kantjes, helemaal begrepen hadden dat deze legende in leven gehouden moet worden. Het lijdt dan ook geen twijfel dat ook deze nieuwe generatie, die overigens nog steeds niet vrij van zonden is, opnieuw heel wat mensen aan het denken zal zetten. Met een prijskaartje van 46.000 euro (en een BIV van 10.928 euro…) blijft de Mustang V8 een koopje ten opzichte van een BMW M4 of een Audi RS5, terwijl hij met zijn atmosferische V8, zijn bijhorende soundtrack en zijn retromoderne look toch heel wat argumenten kan aanhalen waar de concurrentie moet voor passen. Het is geen fijnproever, maar iedereen lust wel eens een vettige hamburger, toch?

Technische fiche Ford Mustang
Motor:
Architectuur en cilinderinhoud: 5.0 liter, aluminium V8 motor, 5.038 cm³
Vermogen: 450 pk bij 7.000 t/min
Koppel: 529 Nm bij 4.600 t/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Wielen: 19″
Banden: 255/40 (vooraan) 275/40 (achter)
Onderstel:
Vooras: McPherson
Achteras: Multilink
Remmen V: Geventilleerde schijven 380 mm
Remmen A: Geventilleerde schijven 330 mm
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 4,3 sec. (4,6 sec. met manuele bak)
Topsnelheid: 249 km/u
Verbruik en CO2-uitstoot:
Gemiddeld verbruik (gecombineerd): 12,1 l/100 km
Testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot: 270 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,789/1,916/1,382 meter
Wielbasis: 2,720 m
Laadvolume: 408 liter
Inhoud brandstoftank: 61 liter
Gewicht: 1.756 kg
Prijzen:
Basisversie: 46.000 euro (EcoBoost: 39.000 euro)