In nauwelijks drie jaar tijd zijn de fiscale lasten voor dieselrijders met 30 procent gestegen, terwijl benzinerijders gemiddeld zo’n 5 procent minder betalen, zo blijkt uit een recente studie van mobiliteitsorganisatie VAB.

Of je nu voor of tegen bent, de Belgische overheid neemt al een aantal jaren maatregelen om de ‘ontdieseling’ van ons wagenpark te versnellen. Zo was er de hervorming van de BIV in 2012, de nieuwe verkeersbelasting in 2016 en recent ook de geleidelijke accijnsverhogingen op diesel, die ertoe geleid hebben dat de prijs aan de pomp vandaag op benzineniveau bengelt.

Om de impact van die fiscale maatregelen te illustreren, heeft VAB voor zes courante wagens (de Ford Mondeo, Mercedes-Benz B-Klasse, Volkswagen Golf, Opel Corsa, Peugeot 208 en Audi Q3, nvdr) becijferd wat ze kosten aan accijnzen en verkeersbelasting in respectievelijk 2015 (vóór de fiscale wijzigingen) en 2018. Daarbij werd rekening gehouden met het reële verbruik en een gebruiksperiode van acht jaar aan 15.000 kilometer per jaar, cijfers die overeen komen met het Belgische gemiddelde.

Vooral kleine gezinswagens op diesel worden geviseerd: hun fiscale factuur steeg de voorbije drie jaar met meer dan 50 procent.

Het resultaat van al dat cijferwerk? Kijk maar eens naar onderstaande tabel: de fiscale factuur stijgt gemiddeld met 30 procent voor de dieselrijder, en daalt gemiddeld met 5 procent voor de benzinerijder.

2015 2018 verschil % verschil €
Ford Mondeo diesel 4743 6150 +30% 1105
benzine 7544 7255 -4%
Mercedes B-Klasse diesel 4680 6063 +30% 1508
benzine 7949 7551 -5%
Volkswagen Golf diesel 5088 6577 +29% -246
benzine 6725 6331 -6%
Opel Corsa diesel 4336 5647 +30% 604
benzine 6561 6251 -5%
Peugeot 208 diesel 4962 6369 +28% 68
benzine 6814 6436 -6%
Audi Q3 diesel 6981 9161 +31% -1950
benzine 7516 7212 -4%

Wat opvalt, is dat vooral kleine gezinswagens in hun dieselversie een stuk duurder geworden zijn: gemiddeld steeg de meerprijs met maar liefst 53 procent. Kleine dieselwagens bieden daardoor nog maar zelden een financieel voordeel tegenover de benzinevariant. Moeten we daarom met z’n allen sowieso naar benzine grijpen? Zo eenvoudig is het niet. “Wie een auto koopt, moet goed rekenen”, stelt VAB. “Bij grotere wagens zoals een SUV en monovolume kan diesel nog steeds een voordeel bieden, simpelweg omdat hun benzinevariant veel meer verbruikt. Ook wie regelmatig lasten moet trekken, is nog steeds beter af met een robuustere zelfontbrander.”