De eerste foto’s kon je dinsdag al ontdekken op onze sociale media tijdens de officiële perspresentatie, maar intussen hebben we ook het legertje Ford-ingenieurs aan de tand gevoeld over wat ze hun ‘best car ever’ noemen. Benieuwd welke argumenten ze daarvoor aanhalen?

Tot op vandaag heeft Ford wereldwijd al ruim 16 miljoen exemplaren van Ford Focus aan de man gebracht. Onnodig te zeggen dat ze bij het Blauwe Ovaal met de nodige omzichtigheid te werk zijn gegaan bij de vernieuwing van hun bestseller…

1. Design

Over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te twisten, maar naar onze bescheiden mening heeft deze nieuweling toch wat aan persoonlijkheid ingeboet ten opzichte van zijn voorganger. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, telkens vallen er details te ontdekken die je ook op een Kia, een Mazda, Mercedes-Benz of Infiniti had kunnen aantreffen… Nu, onaantrekkelijk is het geheel allerminst, vernieuwend evenmin. Net als bij de Fiesta voorziet Ford een amalgaan aan versies, zo kunnen de hatchback en Clipper (de break) een veelvoud aan gezichten aannemen: de luxueuze Vignale, de sportieve ST Line, maar voor het eerst is er ook een avontuurlijke Active-crossover.

2. Interieur

Op technologisch vlak pakt de nieuwe Focus uit met een Wifi-hotspot voor 10 apparaten.

Binnenin past Ford een modus operandi toe die sterk gelijkt op die van de Fiesta, door het merendeel van de bedieningsknoppen en -functies te groeperen op het centrale infotainmentscherm. Verder ontdekken we kwalitatiever aanvoelende materialen, een head-up display en een nieuwe bediening voor de automatische versnellingsbak. Dankzij een met 5,3 centimeter verlengde wielbasis genieten vooral de achterste inzittenden van extra been- en zitruimte, te meer daar de transmissietunnel een kleiner formaat aanneemt. Ook met de hoofdruimte zit het wel snor, zelfs met het (optionele) panoramadak blijft de kruin van grote volwassenen gevrijwaard. Tot slot verdient Ford ook een schouderklopje wat de kofferruimte betreft: zowel de geometrie als het volume komen de bruikbaarheid ten goede. Bij de break noteren we zelfs een extra ruimte onder de laadvloer om de hoedenplank in op te bergen, een handigheidje die je eerder bij Skoda zou verwachten…

3. Technologie

Inzake technologie vat Ford al enkele jaren post aan de kop van het peloton, en dat heeft zeker niet alleen te maken met de laatste evoluties van het SYNC3-infotainmentsysteem. Ook op vlak van rijhulpsystemen en actieve veiligheid heeft het merk opnieuw grote stappen gezet…

Door het takenpakket van de frontcamera’s uit te breiden, is Ford erin geslaagd een intelligente cruise control te ontwikkelen die je semi-autonoom door de file loodst, die snelheidslimieten afleest op de verkeersborden langs de kant van de weg en die de snelheid automatisch aanpast. Diezelfde camera’s zijn vandaag ook in staat om voertuigen, voetgangers en fietsers te detecteren en om de Focus eigenhandig op zijn  rijstrook te houden, zelfs met een gebrekkige (of in ons land vaak afwezige) wegmarkering.

Bovendien is de Focus voortaan ook in staat om zichzelf te parkeren, waarbij de automatische parkeerhulp alle rijtaken van je overneemt. Het enige wat je hoeft te doen, is de automaat in neutraal zetten en het magische knopje induwen tot het manoeuvre voltooid is… Extra parkeerhulp is er in de vorm van een verklikker voor achteropkomend dwarsverkeer en een 180° achteruitrijcamera. En alsof dat nog niet volstond, koppelt Ford de data van de verkeersbordenherkenning ook aan die van de navigatie, om te voorkomen dat de bestuurder een potje gaat spookrijden op de snelweg.

Ford introduceert verder een assistent voor uitwijkmanoeuvres, die ‘de doorsnee bestuurder de kwaliteiten van een goede piloot moet bezorgen wanneer het erom spant’. In noodsituaties of plotse uitwijkmanoeuvres staat het systeem de chauffeur bij door de (vaak te bruuske) stuurcorrecties op te vangen, om zo te vermijden dat de bestuurder de controle over het voertuig verliest. Mocht het toch tot een aanrijding komen, dan brengt de Focus zichzelf automatisch tot stilstand om een tweede impact te vermijden. Kortom: het gaat EuroNCAP-sterren regenen…

4. Chassis

Je hebt intussen al begrepen dat je met deze Focus in alle veiligheid van A naar B raakt, natuurlijk vraag je je nu af of er achter het stuur ook nog enige lol te beleven valt… we hebben het zelf helaas nog niet mogen achterhalen, al weten we wel dat de ingenieurs van een wit blad vertrokken zijn om deze vierde generatie te ontwikkelen. Dankzij nieuwe toepassingen zouden ze erin geslaagd zijn de torsiestijfheid met zo’n 20 procent te verhogen, terwijl het gewicht gemiddeld zo’n 88 kilogram lager ligt (waarvan 16 kilogram voor de body in white). Tot slot geven we nog mee dat Ford de achtertrein uitgerust heeft met silent blocs, die de bevestigingspunten van de ophanging verstevigen en voorkomen dat rolgeluiden doordringen tot in het interieur.

5. Motoren

Ford voert een technologische krachttoer op door de derde cilinder van zijn EcoBoost-benzines te desactiveren.

Op mechanisch vlak maakt Ford grote sier met cilinderuitschakeling op de 1.0 en 1.5 EcoBoost-benzinedriecilinders. De eerste krijgt een nieuwe koppakking en een kleinere maar krachtigere turbo, goed voor vermogens van 85, 100 en 125 pk, terwijl de tweede (die ook zijn opwachting maakt in de nieuwe Fiesta ST) naar keuze 150 of 182 pk levert. Het dieselaanbod bestaat uit 1,5 liter- en 2 liter-motoren van 95, 120 en 150 pk. Dankzij kleine mechanische evoluties pronkt Ford voortaan met een emissiewaarde vanaf 91 g/km voor de 1.5 EcoBlue-diesel.

6. Ophanging

Wat de rijkarakteristieken betreft, biedt Ford zijn nieuwe Focus aan met twee verschillende achtertreinen. De meest dynamische is de bekende (en verder geperfectioneerde) SLA met onafhankelijke wielen, terwijl de basisversies de Twist Beam-torsieas meekrijgen. Ook die werd overigens verbeterd op vlak van geleiding, rigiditeit en precisie. Er zijn drie verschillende rijmodi voorhanden: Eco, Normal en Sport, waarbij de intelligente dempers zich automatisch aanpassen aan de staat van de weg. Tot slot beschikt de Focus ook over Torque Vectoring Control en een systeem dat de remdruk automatisch verhoogt bij noodstops.

7. Conclusie:

Op uiterlijk vlak mag de nieuwe Focus dan wel bescheiden stapjes hebben gezet, onderhuids heeft Ford echter grote inspanningen geleverd om zijn middenklasser naar eenzame hoogten te hijsen. We zijn dan ook heel benieuwd om al die nieuwe technologieën in de praktijk te testen, al zullen we nog tot begin juli moeten wachten vooraleer we het stuur zelf in handen mogen nemen. Nog een laatste bedenking: al die technologieën hebben ook een prijs… meer daarover volgende week!