Werd het woord ‘premium’ tot voor kort steevast met Duitse tongval geprononceerd, dan trachten ze bij PSA tegenwoordig ook wat Franse accenten te leggen. Spreekbuis van dienst is het jonge DS, dat zich volledig van Citroën heeft losgerukt en met deze DS 7 Crossback nu ook (eindelijk) over een eerste ‘volbloed-DS’ kan beschikken. Of het wat is, zo’n Franse Audi Q5?

Wie de verkoopstatistiekjes een beetje volgt, heeft wellicht al gesnopen dat het ‘onafhankelijke’ DS een behoorlijk valse start genomen heeft. Naar de oorzaak van die teleurstellende verkoop is het niet lang zoeken, want het piepjonge premiummerk moest het aanvankelijk met verbasterde Citroëns zien te rooien. Aan die stiefmoederlijke behandeling komt nu dus een eind, met de DS 7 Crossback heeft het merk eindelijk een DS die van bij de start als dusdanig ontworpen werd. Een tactiek die meteen lijkt te renderen, want nog voor de eerste exemplaren in het straatbeeld opdoken, hadden de 11 Belgische (en Luxemburgse) DS Stores al meer dan 400 ondertekende bestelbonnen in handen. Wij mochten vorige week op trot met één van de eerste exemplaren op Belgische bodem… en waren aangenaam verrast.

Sfeer en gezelligheid

Eerst even terugkomen op onze woorden van daarnet. Die ‘volbloed-DS’ leunt weliswaar nog steeds op de technische EMP2-fundamenten van een stalgenoot, met name de Peugeot 3008. DS giet er echter een Franse luxesaus overheen, met een origineel ingerichte woonkamer boordevol ruitpatronen die voor de nodige sfeer en gezelligheid zorgen. Gestikt leder, een analoog klokje van het Franse horlogemerk B.R.M, een brede middentunnel met origineel vormgegeven bedieningsknoppen, DS heeft zijn stinkende best gedaan om géén Citroën te bouwen. De sfeer van onze Rivoli-testwagen (DS biedt de DS 7 Crossback aan met vijf zogeheten ‘Inspirations’-sfeerlijnen: Rivoli, Bastille, Faubourg, Opéra of Performance Line, nvdr) riep alvast een typisch Franse flair op die de zakelijke concurrentie totaal vreemd is, terwijl ook de kwaliteitsindruk na onze eerste snuffelronde overeind bleef.

Net als in de Peugeot 3008 wordt het centrale touchscreen aangevuld met een aantal extra toetsen voor de meest courante manipulaties, zodat je (zoals in de 308) niet telkens in het menu moet gaan grasduinen.

Om die Franse premiumambities te onderstrepen, pakt de DS 7 Crossback verder uit met een technologische upgrade, met onder meer een multilink in plaats van een torsieas achteraan, adaptieve dempers en een (optionele) Active Scan Suspension die oneffenheden in het wegdek kan ‘lezen’ en de demping automatisch bijregelt. Nog meer verfijning vinden we in de vorm van een gedistingeerde look, die deze DS 7 Crossback ook qua uiterlijk de allures van een Duitse premium-SUV moet bezorgen. Eyecatchers bij uitstek zijn de chromen ‘DS Wings’ – Chinezen zijn er naar verluidt dol op – en de knap vormgegeven achterste lichtunits met (alweer) een geïntegreerd ruitmotief. Ze staan op de uiteinden van de zogeheten wrap-aroundkofferklep, een derrière die je ook op de Audi Q5 aantreft. Hoe toevallig.

Eerst vorm, dan functie?

Dat DS buitengewoon veel aandacht heeft besteed aan de visuele details, neemt echter niet weg dat deze DS 7 Crossback behoorlijk wat praktische troeven in de strijd weet te gooien. Een handig vormgegeven (en elektrisch bedienbare) koffer met een inhoud van 628 liter en een verstelbare laadvloer, bijvoorbeeld. Of een vijf centimeter langere wielbasis en een wat breder spoor in vergelijking met de Peugeot 3008, wat dan weer voor extra been- en zitruimte zorgt. Hoewel de DS 7 Crossback zich qua afmetingen (4,57 meter) netjes tussen de Peugeot 3008 en 5008 nestelt, trakteert hij zijn inzittenden wel op een aangenaam ruimtegevoel… zeker met het panoramische schuifdak (een optie van 1.700 euro, nvdr) waarmee onze testwagen was uitgerust.

Gekende mechaniek

Op mechanisch vlak opteert DS voor gekende PSA-mechaniek, met de 1.5 BlueHDi van 130 pk, de 2.0 BlueHDi met 180 paarden en de 1.6 THP-turbobenzine met 180 of 225 pk. Wij kozen voor de meest bescheiden dieselvariant, die heeft met z’n CO2-cijfer van 104 gram per kilometer de meeste slaagkansen op de Belgische fleetmarkt. De vierpitter blijkt ook in de praktijk bijzonder zuinig om te springen met brandstof, over een hele testweek (met weliswaar veel snelwegkilometers) klokte de boordcomputer af op een behoorlijke krasse 5,4 liter/100 kilometer.

Tijdens het rijden gedraagt de DS 7 Crossback zich bovendien zoals hij zich voordoet: de betere versie van de Peugeot 3008. Vooral de toevoeging van de multilink mist zijn doel niet, de DS 7 Crossback veegt oneffenheden – zoals het een DS betaamt – met sprekend gemak onder de mat. Niet dat we ooit het gevoel hadden van op een zwevend tapijt te zitten (de 1.5 BlueHDi moet het overigens zonder Active Scan Suspension stellen), maar op comfortvlak laat de Fransoos niettemin weinig steken vallen. Het feit dat hij wat minder stug door het leven gaat ten opzichte van de Duitse SUV-garde, betekent echter ook dat het koetswerk wat vroeger begint te hellen, al hebben we dat deinende gevoel nooit als storend ervaren.

Tijdens het rijden gedraagt de DS 7 Crossback zich zoals hij zich voordoet: de betere versie van de Peugeot 3008.

Conclusie

Was onze ‘enchanté’ nog ietwat voorbarig bij onze eerste kennismaking, dan zijn we onze DS 7 Crossback de voorbije week stilaan als een goeie vriend beginnen beschouwen. De Fransoos mag dan wel niet de reputatie van een Q5 of een X3 genieten, toch heeft hij met zijn originele vormgeving – zowel buitenaf als binnenin – en zijn technologische savoir-faire een aantal kaarten in handen die DS moet kunnen omzetten in puntengewin. Al vragen we ons wel af of die punten eerder weggekaapt zullen worden bij Audi en BMW, dan wel bij Peugeot en Citroën…

Technische fiche DS 7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn dieselmotor 1.499 cm³
Vermogen : 130 pk bij 3.750 t/min
Koppel : 300 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 215/65
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,8 sec
Maximumsnelheid : 195 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,0 l/100 km
Testverbruik : 5,4 l/100 km
CO2-uitstoot :
104 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.570 / 2.096 / 1.611 mm
Wielbasis :
2.740 mm
Koffervolume : 628 – 1.752 liter
Brandstoftank : 62 liter
Leeggewicht : 1.420 kg
Prijs :
Vanaf : 33.740 euro
Prijs + opties testwagen : 44.600 euro