Dat je serieus wat ‘Fun’ kan beleven in een VW Fun Cup, bewees collega Julien al eerder toen hij samen met lezer Nicolas het circuit van Mettet onveilig maakte. Dit jaar deden we die actie nog eens dunnetjes over en mocht opnieuw een trouwe AutoBuzzlezer een onvergetelijke circuitdag beleven.

VW Fun Cup
De wagens staan al te trappelen van ongeduld!

Donderdagmorgen om iets na acht uur ontmoeten we Frédéric Leclercq, de winnaar van onze lezerswedstrijd, onder een stralende zon achter de paddock van het circuit van Mettet. Ondertussen worden de Fun Cup-wagens een laatste keer nagekeken door de mecaniciens en kan je al een lichte benzinegeur waarnemen. Alle ingrediënten zijn aanwezig om er een prachtige dag van te maken.

Tijdens onze kennismaking toont Frédéric zich meteen een ware autosportliefhebber. “Vooral het racen op circuit interesseert me. Ik heb ook al een beetje circuitervaring en neem geregeld deel aan rally’s”, laat hij weten vooraleer hij naar de drivers briefing gaat.

Briefing

Volkswagen Fun Cup
Goed opletten tijdens de briefing …

Die briefing straalt meteen de sfeer uit die ze bij Volkswagen willen creëren: mensen op een laagdrempelige manier laten kennis maken met autosport, waarbij leren en plezier maken hand in hand gaan. De nadruk wordt dan ook gelegd op een correcte kijk- en bochtentechniek, al mag er ook gelachen worden. “Jullie zullen niet alleen op het circuit rijden. Ook teams die in het kampioenschap meestrijden, testen vandaag op Mettet. In het onwaarschijnlijke geval dat zij sneller zijn dan jullie, zullen jullie een blauwe vlag zien en moet je ze langs de binnenkant van het circuit voorbij laten”, knipoogt Volkswagen PR-manager Jean-Marc, die de briefing verzorgt.

Enkele minuten later is het tijd om kennis te maken met de wagen. Frédéric zal straks het circuit bestormen met een Fun Cup Evo 3. Onder zijn schattige uiterlijk verbergt die een 2 liter-middenmotor met turbo, goed voor 170 pk … in een pluimgewicht van ongeveer 750 kilo. Het buizenchassis en sportonderstel moeten er dan weer voor zorgen dat er ook hard door de bochten kan worden gegaan.

Honger

Volkswagen Fun Cup
… en dan eindelijk achter het stuur mogen kruipen!

Dan begint het echte werk. Rond de klok van tien begint Frédéric aan zijn eerste van drie stints in de fleurige Kever met startnummer 50. Een wagen die hij trouwens deelt met drie anderen. Eerst neemt hij nog plaats in de passagiersstoel naast instructeur Thomas, die hem de kneepjes van het circuit en de wagen leert. Nadien wisselt het duo van plaats en kruipt Frédéric zelf achter het stuur. “Het is ongelooflijk hoe veel je in zo’n korte tijd leert van de instructeur”, vertelt hij ons meteen na zijn eerste serie rondjes. “Elke ronde opnieuw stuurt hij je bij en ga je net iets dichter bij de limiet rijden. Je voelt gewoon dat je steeds beter wordt en dat je de wagen meer gaat aanvoelen.”

Volkswagen Fun Cup
Frederic begint aan zijn eerste rondje.

“Het gevoel van snelheid was trouwens heel apart. Je kruipt echt in een soort tunnelvisie tijdens een sessie. Geen idee wat mijn topsnelheid was op het einde van het rechte stuk, je bent zo hard bezig met schakelen, remmen en op het juiste moment insturen dat je daar absoluut geen tijd voor hebt”, vertelt hij.

Wat later in de voormiddag zou Frédéric nog twee keer het stuur van de Kever kunnen overnemen, waardoor hij in totaal een klein uurtje in de wagen kon spenderen. “Leuk dat je zo veel circuittijd krijgt. Al kijk ik nu wel uit naar de afsluitende barbecue. Remmen en sturen kost immers net wat meer kracht dan bij een gewone wagen, zeker met de hitte van vandaag”, glimlacht hij achteraf. “Maar kan ik me zeker aansluiten bij het besluit van de Fun Cup-test op AutoBuzz.be. Zo’n Fun Cup-degustatie laat je toch achter met een serieuze honger… naar meer.”