Heeft het mooie weer van de voorbije dagen je impulsieve ik er weer helemaal van overtuigd dat je dringend een cabrio moet kopen, maar krijg je toch een aantal financiële beperkingen opgelegd vanwege je boekhouder annex spaarvarken? Geen nood, we lijsten voor jou 10 betaalbare exemplaren op met investeringspotentieel…

De tweedehandsmarkt telt uiteraard een aantal vaste waarden wat cabrio’s betreft, zoals de Triumph TR4, de Alfa Romeo Duetto of de onvermijdelijke Mazda MX-5. Toch durven de prijzen voor goed geconserveerde exemplaren al wel eens buitensporige proporties aan te nemen, waardoor het misschien de moeite loont om op zoek te gaan naar een (voorlopig) minder gezocht alternatief. Misschien beantwoordt één van deze tien youngtimers ook wel helemaal aan je verwachtingen, en dat voor een fractie van de prijs…

1. Audi Cabriolet

De vaak vergeten Audi 80 Cabrio was in 1992 veel meer dan een ingekorte berline met geamputeerd dak. De grondig herwerkte Duitser blonk zowel uit inzake comfort als betrouwbaarheid, en was dankzij zijn bloedband beschikbaar in tal van motorisaties. Let wel op voor al te hoge kilometerstanden…

2. Daihatsu Copen

Ongetwijfeld de meest exotische roadster op de markt, deze Copen. De ultracompacte, rasechte Japanse kei-car, aangedreven door een bescheiden 1,3 liter van 87 pk, springt uit de band met zijn schattige look en zijn kleine snit, maar beschikt wel over een wegklapbare dakconstructie uit aluminium.

3. Fiat Barchetta

In 1994, 10 jaar na het pensioen van de Fiat 124 Spider, introduceerde Fiat opnieuw een echte cabrio. De Barchetta kreeg een 1,8 liter-benzinemotor van 130 pk mee, en bleef in productie tot 2005. Vandaag zijn er niet gek veel exemplaren meer van te koop, al blijft de Italiaan wel een toonbeeld van karakter. Ook het rijgedrag zat, zeker voor een wagen uit die tijd, overigens behoorlijk snor…

4. Jaguar XK8

Een model waar zelfs de grootste fans een haat-liefdeverhouding mee hebben, deze XK8. De Britse prestigecabriolet mag dan wel één van de beste V8-motoren ter wereld in het vooronder hebben liggen, het is een medaille die zowel naar fiscale lasten als naar onderhoud toe een aanzienlijke keerzijde heeft. Toch wordt het model stilaan interessant, zeker gezien de huidige prijzen op de occasiemarkt…

5. Mercedes SLK

Net op het moment waarop de coupé-cabriolet helemaal in zwang raakte, pakte Mercedes uit met zijn eerste SLK-tweezitter met hard wegklapdak. Van deze future classic werden in totaal 311.222 exemplaren gebouwd, met een vermogensvork van 136 tot 354 pk is er overigens voor elk wat wils. Geef wel de voorkeur aan een correct onderhouden exemplaar!

6. MG F

De Britse roadster… die er eigenlijk geen is. De in 1995 gelanceerde MG F werd gezegend met relatief bescheiden benzines van 115 tot 160 pk, en overtuigde vooral met zijn aangename weggedrag. De betrouwbaarheid liet daarentegen aanzienlijk te wensen over, waardoor de gebruikskosten soms hoog kunnen oplopen…

7. Peugeot 306 Cabriolet

Vast en zeker één van de meest begeerlijke Franse cabriolets uit de jaren ’90, want getekend door designhuis Pininfarina. De van 1994 tot 2002 geproduceerde 306 Cabrio was beschikbaar met benzines van 90 tot 135 pk. Ga best op zoek naar een Roland Garros Edition, terwijl ook het belang van een hardtop niet te onderschatten is…

 

 

8. Saab 900

De eerste generatie van de Saab 900 cabrio is zo goed als onvindbaar geworden, maar van de tweede generatie (NG) kan je tegenwoordig relatief goedkoop eentje op de kop tikken. Het blijft een interessant model, net als de 9-3-opvolger trouwens, ook omwille van zijn hedendaagse comfortniveau. Enige kanttekening: de beschikbaarheid van wisselstukken op lange termijn, vermits Saab intussen definitief van de radar verdwenen is…

 

 

 

9. Toyota MR-2

Hij wordt vaak vergeten, maar deze derde generatie van de Toyota MR-2 is zeker een ommetje waard. Net als zijn voorgangers uit 1984 en 1989 beschikt hij over een dwars ingeplante middenmotor, die garant staat voor echte sportwagensensaties. Kijk wel uit voor gemolesteerde exemplaren…

 

10. Volvo C70

Niet dat de Zweden fervente cabriorijders zijn, maar ook Volvo heeft zich lange tijd geroerd in het segment van de familiale cabriolets. De C70-vierzitter kwam op de markt in 1999, en kon naast een overtuigend weggedrag vooral het karakter van zijn exotische vijfcilinder naar voren schuiven. Een outsider die we zeker in de gaten zouden houden…