Zeg geen CLA tegen deze Mercedes-Benz A-Klasse L Sedan

1280

Kregen wij Europeanen de primeur van de A-Klasse hatchback, dan is het nu de beurt aan onze Chinese collega’s om als eerste kennis te maken met de sedanversie. Een wereldwijd instituut als Mercedes-Benz hoort de kerk nu eenmaal in het midden te houden, zeker als je weet dat de Chinese automarkt zich sinds een jaar of drie de grootste ter wereld mag noemen. De A-Klasse L Sedan, zoals de A-Klasse-met-koffer er officieel gaat heten, zal zelfs ter plaatse worden gebouwd via de joint-venture met BBAC (Beijing Benz Automotive Co). Wie dacht dat we hier naar de volgende CLA-generatie zaten te gapen, zit er dus grondig naast. Hoewel…

Dat de A-Klasse L Sedan op maat van de Chinese markt is ontwikkeld, merk je vooral aan de met 6 centimeter verlengde wielbasis. Het design is dan weer op-en-top Europees, net als bij de vijfdeurs vinden we tal van visuele verwijzingen richting kakelverse CLS, terwijl ook het binnenwerk rechtstreeks werd overgenomen uit de hatchbackversie. Zelfs het MBUX-infotainmentsysteem, dat zich Siri-gewijs laat besturen via het commando ‘Hey Mercedes!’, is van de partij. Ook onder de motorkap komen we alleen bekend volk tegen, zoals de samen met Renault ontwikkelde 1,33 liter-benzinemotor van 135 of 160 pk. Later volgt er ook een 2 liter, goed voor 190 paarden.

Eerder liet Das Haus al weten dat het A-Klasse gamma zowel een CLA als een A-Klasse sedan zal tellen, waarbij de eerste een iets langgerekter profiel zou krijgen dan de A-Klasse L Sedan. Een compromis waar we ons overigens best in kunnen vinden, want in dit geval zijn we nog niet helemaal overtuigd van de combinatie van het langgerekte silhouette en het stompe kontje. Om van de zalmkleur nog maar te zwijgen…