Wat doe je wanneer een model onder de verwachtingen presteert? Afvoeren en vervangen, volgens Lexus. Maak kennis met de nieuwe Lexus ES, de opvolger van de GS, die het moet opnemen tegen de Audi A6’en, BMW 5-Reeksen en Mercedes E’s van deze wereld.

Nu, helemaal nieuw is die Lexus ES nu ook weer niet. Het model verdiende al zes generaties lang zijn strepen in het Verre Oosten en de Verenigde Staten en komt nu ook onze contreien opzoeken. GS out, ES in dus, maar wat is het verschil tussen beide berlines?

Lexus ES
De ES krijgt het Lexus Safety + systeem, waardoor hij ook fietsers kan detecteren en voetgangers ’s nachts beter opmerkt.

Qua afmetingen zijn die er nauwelijks, in tegenstelling tot het esthetische aspect. De Japanners willen immers graag van hun wat saaie imago af en dat is ook te zien aan het silhouet van de nieuwe ES. Zo ziet hij er vooraan wat strakker uit dan de nogal droge GS. De aflopende daklijn en dito motorkap geven hem dan weer een dynamischer karakter dan zijn voorganger, een resultaat van zijn nieuwe GA-K platform. Dat derivaat van Toyota’s moduleerbare TNGA laat immers een lager geplaatste motor toe.

Hybrides en … hybrides

Lexus ES
Bij ons komt de ES er enkel in een voorwielaangedreven hybrideversie.

Nu we toch bij de motoren zijn aanbeland: Lexus is natuurlijk bekend om zijn hybrides. De ES wil het Oude Continent dan ook voor zich winnen met de 300h versie. Die bevat een atmosferische 2.5 liter benzinemotor in combinatie met een zelfladende elektromotor waarvan de batterij onder de achterbank is geplaatst. Met die combinatie van zit je goed voor 218 pk en een gemengd normverbruik van 4,7 liter. En wie dat hybridegedoe maar niets vindt, kan ook voor een benzinevariant opteren … op voorwaarde dat je niet in West-Europa woont. Begin je Russisch dus al maar te oefenen!

Interieur voor zwaardvechters

Binnenin krijgen we dan weer de combinatie van comfortabel en knap zitmeubilair met het vertrouwde Lexusdashboard. Dat betekent ook dat de Japanners wederom kiezen voor een touchpadbediening van het infotainmentsysteem, toch een pak onhandiger dan een touchscreen of een draaiknop.

Lexus ES interieur

Door de langere wielbasis (+50 mm tegenover zijn voorganger) baad je ook in de ruimte. Ook achteraan kan je rekenen op massa’s plaats voor je benen, al klaagde onze bij autoconstructeurs stilaan beruchte 1m95 wel over de krappe hoofdruimte, een gevolg van de onder de achterbank geplaatste batterij en de licht aflopende daklijn.

Lexus ES F Sport Handori
Handori-inleg

Nog één puntje over het interieur: wagens met een F Sport trim krijgen binnenin ook metalen accenten in Handori-inleg, dat inspiratie put uit de traditionele Japanse zwaardproductie.

F-Sport

En dat brengt ons naadloos bij het leukste nieuws: de ES wordt dus ook beschikbaar in F Sport versie. Wanneer je dat aankruist bij je bestelling heb je recht op de adaptieve variabele ophanging, met naast Normal en Comfort ook de rijstand Sport+, die motor, transmissie en wielophanging scherp stelt voor meer rijplezier. Daarnaast krijgt je wagen ook wat esthetische opsmuk zoals een zwart radiatorrooster vooraan, een diffusor en spoiler achteraan en tussenin 19 inch lichtmetaal.

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!