Of je nu voor of tegen bent, het aantal merken dat dezer dagen kan weerstaan aan de lucratieve lokroep der SUV’s is zowat op één hand te tellen. Zelfs Rolls-Royce is finaal bezweken: maak kennis met de Rolls-Royce Cullinan. 

Zijn naam leent Rolls-Royces eerste SUV van de Cullinandiamant, de grootste diamant die ooit op aarde werd gevonden, als dat geen verwachtingen schept. De Cullinan moet dan ook het ultieme speeltje worden voor topvoetballers en oliesjeiks, een rasechte concurrent voor de Bentley Bentayga dus. Deze vier zaken moet je weten over de Rolls onder de SUV’s:

1. Exuberante cijfertjes

Beginnen doen we met de cijfertjes. Want daar weet deze flink uit de kluiten gewassen Rolls (5,3 m lang; 1,83m hoog; 2,7 ton zwaar) wel raad mee. Het zwaargewicht rust trouwens op het aluminium Architecture of Luxury-platform, dat we al kennen uit de nieuwste generatie van de Phantom.

En ook de motor die achter de Spirit of Ecstasy ligt, is op zijn minst gezegd impressionant. Met de 563 pk sterke 6.75 liter twin-turbo V12, die een zijn gigantische koppel (850Nm) al vroeg ter beschikking stelt, op 1,600 t.p.m. om precies te zijn, zoef je in no time naar de gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Hoe snel precies? Dat geven de Britten niet mee, Rolls-Royces dienen niet om mee te scheuren, weet je wel.

2. Rolls-Royce DNA

Om de grootste Rolls-puristen te overtuigen, probeerden de Britten om de look and feel van hun andere modellen zo veel mogelijk te vertalen naar de Cullinan. Langs de buitenkant resulteert dat onder meer in de gekende suicide doors en stijlelementen die ons aan de Phantom doen denken.

En ook het personaliseerbare interieur ademt Rolls-Royce met luxueuze zetels, het gekende klokje en een analoog aandoende tellerpartij. Aandoende, inderdaad want hij is eigenlijk digitaal. Achteraan kan je dan weer kiezen voor twee of drie zitplaatsen. Opteer je voor dat eerste, dan kan je het middengedeelte uitrusten met een drankkabinet voor je whiskey of champagne.

De gekende paraplu kan je tot slot weer uit het deurwerk halen, zij het ditmaal uit het binnenwerk van de achterste deur. Zo hoef je niet uit de auto te stappen en wordt je dus niet nat.

3. Avonturier op papier

Om de avontuurlijke levensstijl die bij een SUV past uit te stralen, kreeg de Cullinan natuurlijk een aantal speciale features mee (die-laat ons eerlijk zijn- zelden gebruikt zullen worden). Denk maar aan een aangepaste luchtvering, een nagelnieuwe vierwielaandrijving met achterwielsturing en Hill Descent Control.

En ook de koffer kenmerkt zich door de praktische kant die we van veel SUV’s kennen. Die is 600 liter groot, 1.930 liter met de achterstoelen neergeklapt, en kan geopend worden met een Range Roverachtige in twee richtingen openende kofferklep. Tot slot kan je met de optionele Viewing Suite van de koffer zelfs een picknickbankje maken.

4. Tested in Belgium

We vertelden al dat de Cullinan overal ter wereld getest werd, een epos dat je kon volgen op National Geographic. En ook in ons Belgenlandje kwamen de Britten langs voor een oefengalop. De reden? Vind maar eens een land waar de wegen hobbeliger zijn dan bij ons. Geen betere plek dus om te testen of de Cullinan een ‘zwevend tapijt’ is.