Met een 600 pk sterke V8 is de gewone BMW M5 al een behoorlijke baas. Maar het mag altijd meer zijn, niet? Net daarom injecteren de Duitsers hun paradepaardje met nog een extra shot adrenaline in de vorm van de M5 Competition.

Wat is het verschil met de gewone M5, horen we je al denken? Wel, de upgrade is te vergelijken met die van de M2 Competition. Naast de obligatoire esthetische opsmuk (inlegplaatjes; zwarte accenten aan de diffuser, radiatorrooster en spiegels; een verbeterd interieur en een nieuw uitlaatsysteem in zwart chroom) kregen dus zowel motor als onderstel een upgrade van de ingenieurs uit München.

BMW M5 CompetitionOnder de motorkap kan de über-Beemer nog altijd rekenen op een V8 biturbo, zij het dat het vermogen klimt van 600 naar 625 pk (althans op papier, bij BMW weet je nooit). Het maximumkoppel blijft 750 Nm, maar is nu nog breder uitgesmeerd tussen 1.800 en 5.800 t.p.m. Gekoppeld aan de achttraps Steptronic-automaat zorgt dit voor een sprint naar 100 in 3,3 seconden, oftewel een tiende sneller dan de normale M5, om zonder verpinken door te jassen naar 305 km/u. Toch indien je de begrenzer eraf gooit, anders stopt de teller al bij 250.

Alle hulp uit!

Al dat vermogen gaat naar de vier wielen, al kan je net als bij de gewone M5 in het rijmenu kiezen voor een rear-wheel-drive-only setting. Die stuurt -verrassing- al het vermogen enkel naar de achterwielen en alle elektronische rijhulpsystemen uitschakelt. Plezier en in het rond vliegend rubber verzekerd!

Rest ons nog enkel het nieuwe onderstel: dat doet de M5 Competition 7 mm dichter tegen Moeder Aarde aanschurken dan zijn ‘standaardbroertje’. Dat, in samenwerking met de 10 procent stijvere veren, nieuwe dempers en een nieuwe stabilisatorstang vooraan moet het rijgedrag van de Competition naar ongekende hoogten stuwen.