Klinkt een beetje tegenstrijdig, niet: luxe-SUV voor het volk? Alsof een drie sterrenrestaurant een dagschotel aan tien euro zou aanbieden: het lost de verwachtingen nooit helemaal in. Gaat de Touareg dan ten onder aan zijn tegenstellingen of weet hij toch te bekoren?

Volkswagen stelde bij de presentatie van de Touareg dat dit model het enige is waarmee het wil scoren op de premiummarkt. En dat betekent dat er eens flink gegrabbeld mag worden in de speelgoedkist van de premiummerken binnen de Volkswagengroep. Zo kan de Touareg onder meer rekenen op Night Vision, slimme LED technologie en een file-assistent die we uit de Audi A8 kennen. Die stelt de wagen in staat om semi-automatisch aan te schuiven tot een snelheid van 60 km/u.

Volkswagen Touareg
Naast de basisversie is de Touareg beschikbaar in Elegance, Atmosphere en R-Line uitvoering.

Daarnaast beschikt het vlaggenschip van Volkswagen ook over een geëvolueerde versie van de Adaptive Cruise Control die we uit de Arteon kennen. Die past zijn snelheid aan je omgeving aan door middel van camera’s, lasers en de GPS. Zo kan je de Cruise Control op de autostrade op 120 km/u instellen, maar zal de Touareg bij bochten de snelheid verlagen. Of remt de wagen al af wanneer hij weet dat moet afslaan op een gewestweg.

En wanneer de maximumsnelheid verandert, past ook de Cruise Control zich aan. Niet net voor of net achter het bord, maar op de centimeter precies. Deutsche Gründlichkeit op z’n best en de kans op snelheidsovertredingen tot een minimum herleid! En niet alleen bij het rijden steekt de Touareg een handje toe, de trailer assist zorgt dat je nooit meer in de knoop geraakt wanneer je een aanhangwagen moet inparkeren (zie video hieronde, de Touareg kan 3,5 ton slepen).

En om het premiumgevoel nog meer te onderstrepen, ontwikkelde Wolfsburg een heel nieuw dashboard met de Innovision Cockpit als pronkstuk. Met dit 15 inch grote, naar de bestuurder gerichte scherm bedien je haast alles wat er in de wagen te bedienen valt, van airco tot de zetels. Je hebt zelfs de keuze om voor één groot scherm te kiezen (bijvoorbeeld voor de GPS), of een middelgroot scherm te laten omringen met kleinere deelschermen die je zelf naar eigen voorkeur selecteert. Zo kan je met een druk op het touchscreen  je geconnecteerde smartphone of de radio bedienen, of het weerbericht of de klok raadplegen. En geraak je zoek in het doolhof aan menu’s, dan kan je via de Apple-achtige homeknop altijd terug naar het startscherm. Klinkt ingewikkeld? In het begin misschien wel, maar studeer er twintig minuten op en je bent er zo mee weg.

Made for China

Volkswagen Touareg
De bediening van zowat alles zit verscholen achter dit 15 inch grote centrale scherm.

Het aanraakscherm stelt VW in staat om de rest van het interieur wat soberder en cleaner te maken. Zo vind je op de middenconsole enkel knoppen om de wagen te starten, de parkeerrem te bedienen en je waarschuwingslichten op te zetten, naast drie ‘wieltjes’ waarmee je het geluidsvolume van de stereo, je rijhoogte en rijmodus instelt.

De passagiers achteraan kunnen dan weer rekenen op massa’s beenruimte, USB-poorten, een verstelbare rugleuning en elk een eigen airconditioningsysteem met zetelverwarming en -verkoeling én een extra ventilatieopening in de B-stijl voor een nog efficiëntere werking. Het bewijs dat de belangrijkste persoon achteraan zit? Zo ver willen we nog niet gaan, maar het toont wel Volkswagens vlaggenschip eerder op een carrière in het high-end personenvervoer in het Midden-Oosten, China of Rusland mikt, dan op een leven als werkpaard of offroader.