Nog maar gisteren toonde Audi zijn Q8 voor het eerst aan de wereld, vandaag volgt dat ander Duits premiummerk uit Beieren. BMW presenteert immers zijn vierde generatie van de X5. Groter, maar vooral heel wat slimmer dan zijn voorganger.

Meteen valt de fikse groeispurt van de Beemer op. 36 mm langer, 66 mm breder en 19 mm hoger. Ook de wielbasis groeide met 42 mm tot 2.975 mm. Die moet het comfort aan boord verhogen. En van comfort hebben de Duitsers duidelijk een erezaak gemaakt. Multifunctionele stoelen met massagefunctie, in vier zones gescheiden airconditioning, verwarmbare armsteunen, bekerhouders met koel-/warmhoudfunctie in de middenconsole, Ambient Air pakket voor prettige geur in het interieur of vernieuwde interieurverlichting, noem het op en het staat op de X5. En ook een derde zitrij is beschikbaar, net als een Office 365 pakket. Ja dat lees je goed, je zal je mails (handenvrij) kunnen beantwoorden van in je wagen.

BMW X5Van bij de lancering is de X5 beschikbaar in drie motorisaties. De X5 xDrive30d krijgt een zescilinder-in-lijn dieselmotor, gekoppeld aan een achttraps Steptronic automaat, met 265 pk en 620 Nm koppel. De X5 M50d krijgt datzelfde pakket, maar dat lever nu 400 pk en 760 Nm koppel. Benzinerijders kunnen dan weer kiezen voor de X5 xDrive40i, ook een zes-in lijn met achttraps Steptronic automaat, die 340 pk en 450 Nm levert. Een fiscaalvriendelijke eDrive is onderweg.

Offroader

Standaard krijgt BMW’s zelfverklaarde SAV (Sports Activity Vehicle) xDrive vierwielaandrijving en staat hij op geregelde dempers. Wil je tot 80 mm verstelbare luchtvering, dan zal je op de optielijst moeten kijken. Daar vind je ook Integral Active Steering (meesturende achteras) en de Adaptive M Suspension Professional met actieve rolstabilisatie. Tot slot kan je er ook nog een offroadpakket aanvinken, die naast de luchtvering ook onder meer over beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde beschikt.