Deze elektrische auto’s komen tegen 2020 op ons af

1187

Wie de elektrische en zelfrijdende auto nog steeds afdoet als een verre droom, is eraan voor de moeite: de opmars van EV’s laat zich ook vandaag al voelen in het Europese autolandschap. Desondanks staat de elektromobiliteit nog steeds in de kinderschoenen, al komen de productoffensieven van de grote autobouwers stilaan op kruissnelheid. En ja, daar zitten ook verrassend leuke en betaalbare exemplaren bij.

Er is al veel inkt gevloeid over de democratisering van elektrisch rijden, de haast vervloekte Tesla Model 3 geldt op dat vlak wellicht als het meest sprekende voorbeeld. Wat veel minder mensen weten, is dat de gevestigde waarden onder de autobouwers de evoluties bij EV-pionier Tesla al jarenlang met argusogen volgen, leren uit de onvermijdelijke ‘beginnersfouten’ van de Amerikaanse constructeur om achter de schermen zélf aan een groot EV-offensief te werken. Zijn er voorlopig maar een handjevol constructeurs die commercieel weerwerk bieden aan de Elon Musk-brigade, dan zal tegen het einde van dit decennium zowat elk automerk een volledige lijn aan elektrische modellen in zijn portfolio hebben zitten. Van welke wij het meest verwachten, vraag je? Ziehier ons lijstje met favorieten…

1. Audi e-tron

Audi trapt eind dit jaar zijn elektro-offensief op gang met deze langverwachte e-tron, een elektrische SUV die zich momenteel in de ultieme testfase bevindt. Tegen 2020 wil Audi drie volledig elektrische modellen tellen, waaronder een Gran Turismo-model met vier deuren – de productieversie van de Audi e-tron Sportback concept – en een compacte middenklasser. Nog eens vijf laar later zal het merk met de vier ringen meer dan 20 elektrische en plug-inhybride modellen lanceren, verdeeld over alle segmenten.

2. BMW i4 & Mini Electric

Met de i3 en i8 was BMW het eerste Duitse premiummerk dat over een aparte lijn elektrische wagens beschikte, tegen 2025 zal de BMW-groep maar liefst 25 ‘geëlektrificeerde’ (BMW-taal voor zowel elektrische als plug-in hybride wagens, nvdr) op de markt brengen. Volgend jaar volgt alvast een elektrische versie van de legendarische Mini, inmiddels bevestigde BMW ook de komst van een nieuwe i4. Die zal gebaseerd zijn op de i Vision Dynamics, een vierdeurscoupé met een range van 600 kilometer en een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden.

3. Hyundai Kona EV

Ook Hyundai, één van de meest ambitieuze autobouwers van het moment, mengt zich nadrukkelijk in de elektrische debatten. Na de Ioniq EV krijgen we dit jaar nog de elektrische variant van de Kona, een compacte SUV die zowel in een Short als een Longe Range-versie te bestellen is. De eerste zal aangedreven worden door een 135 pk sterke elektromolen met een theoretisch rijbereik van 300 kilometer. De Long Range-versie krijgt 204 paarden, staat in 7,6 seconden vanuit stilstand aan 100 km/u en raakt – mits een wat behoedzamere rijstijl – 470 kilometer ver op één enkele batterijlading. De batterij van de Longe Range-versie beschikt weliswaar over een capaciteit van 64 kWh, daar waar de instapversie het op 39,2 kWh houdt.

4. Jaguar I-Pace

Deze zomer brengt Jaguar met de I-Pace zijn allereerste elektrische SUV op de markt, een rechtstreekse concurrent voor de Model X van Tesla. Met een vermogen van circa 400 pk en een 90 kWh sterke accu moet die I-Pace alvast in staat zijn om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, cijfers waar zelfs een doorsnee F-Type moet voor passen… Je pilletjes tegen range anxiety mogen overigens rustig in de kast blijven liggen, want met een theoretisch rijbereik van 480 kilometer, gemeten volgens de WLTP-cyclus, behoort een reële autonomie van zo’n 400 kilometer tot de mogelijkheden.

5. Mercedes-Benz Generation EQ

Naar analogie met de i-lijn van BMW zal Mercedes-Benz binnenkort een nieuw EQ-label in de markt zetten om het elektrisch gamma een aparte identiteit te bezorgen. De eerste in lijn is de EQC, een op de GLC geënte SUV die tegen 2020 in de catalogus verschijnt. De EQC krijgt waarschijnlijk twee elektromotoren, samen goed voor een vermogen van ruim 400 pk. De auto zou een actieradius van zo’n 500 kilometer halen. Is inmiddels ook bevestigd: de EQA, een elektrisch alternatief voor de pas gelanceerde A-Klasse.

6. Porsche Taycan

 

Over een elektrische 911 durven ze bij Porsche (nog) niet spreken, een elektrische Panamera behoort echter wel tot de concrete toekomstplannen. In 2019 krijgen we namelijk de Taycan gedoopte productieversie van deze Mission E Concept te zien, een auto die – dixit Porsche – de sportwagen van de toekomst belichaamt. Zijn elektrische aandrijflijn verzekert 670 pk en de nul-naar-honderdsprint neemt niet meer dan 3,5 tellen in beslag. Daarnaast zou je er met een volledig opgeladen batterij tot 500 km ver mee kunnen rijden.

7. Tesla Model 3 & Tesla Roadster

 

De meest gehypete auto van de afgelopen jaren is ongetwijfeld de Tesla Model 3, de auto die de grote doorbraak moet forceren voor de elektromobiliteit. Van die goede bedoelingen komt voorlopig weinig in huis, Tesla sukkelt nog steeds om de productie op gang te trekken en ziet op financieel vlak zwarte sneeuw, volgens de laatste berichtgevingen zouden de eerste Europese klanten eind dit jaar hun exemplaar in ontvangst mogen nemen. Elon Musk is echter gewiekst genoeg om zijn volgelingen (en investeerders) ondertussen zoet te houden met de ideale bliksemafleider: een nieuwe Roadster, met een beloofde spurt van 0 tot 100 km/u in 1,9 seconden de snelste productiewagen aller tijden. Wordt verwacht in 2020… voorlopig, althans.

8. Volkswagen I.D.-gamma

De komende vijf jaar pompt de Volkswagen-groep zomaar eventjes 70 miljard euro – wees gerust, dat is zelfs in de auto-industrie een behoorlijke smak geld – in het herschrijven van de autogeschiedenis en het voorgoed uitwissen van de Dieselgate-affaire. Voorlopig struint Volkswagen de internationale autosalons nog af met vier I.D. concept cars (de I.D., I.D. Buzz, I.D. Crozz en I.D Vizzion, nvdr), tegen 2025 mikken de Duitsers op een verkoop van circa 1 miljoen exemplaren per jaar. In 2020 is de I.D. – een elektrische Golf, zeg maar – als eerste aan de beurt, die krijgt een nieuw MEB-platform en een actieradius van 400 tot 600 kilometer.

9. Volvo XC40 & V40

Het Zweedse Volvo heeft al laten verstaan dat het tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische auto’s uitbrengt. De eerste wordt wellicht een elektrische variant van de nieuwe XC40, later zal ook de opvolger van de huidige V40 met een 100 % elektrische aandrijflijn worden uitgerust. Meer details geeft Volvo voorlopig niet prijs, de elektrische XC40 zou wel al in de loop van 2019 op de markt verschijnen.