In navolging van de V60 stelde de Zweedse autobouwer vandaag zijn S60 aan de wereld voor. Opnieuw een verleidelijk stukje Zweedse automobiel dat heel wat bedrijfswagenbestuurders zal doen overwegen om die klassieke Duitser in te ruilen.

Net als zijn broertje V60 (en de XC60, XC90, V90 en S90 trouwens) wordt de S60 gebouwd op het modulaire SPA-platform van Volvo, waardoor hij ook kan rekenen op Volvo’s nieuwste technologieën op vlak van infotainment en veiligheid. En dat laatste is toch waar de Zweden door de jaren heen bekendheid mee hebben verworven. Zo herkennen we City Safety met Autobrake-technologie, een automatische noodrem dus, en het optionele Pilot Assist-systeem, dat de bestuurder op goed gemarkeerde wegen en bij snelheden tot 130 km/u ondersteunt bij het sturen, versnellen en afremmen.

New Volvo S60
Het infotainmentsysteem is connecteerbaar met Apple CarPlay, Android Auto en 4G.

Vanzelfsprekend maken deze technologieën de overstap van de in februari gelanceerde V60. Maar niet alles wat de break bezit wordt klakkeloos overgeplant naar de berlinevariant. Zo zweert de S60 de dieselmotoren af. Ja dat lees je goed, je kan enkel kiezen voor benzinemotoren en plug-in hybrides. In die eerste categorie herkennen we de T5 met 250 pk en T6 met 310 pk. In de tweede valt de keuze tussen de T6 Twin Engine met een gecombineerd vermogen van 340 pk en de T8 Twin Engine die landt op 400 pk (Amerikaanse specificatie). Is dat nog niet genoeg, dan kan je het vermogen van die laatste nog laten opkietelen tot 415 pk (Amerikaanse specificatie) door Volvo’s vrienden van Polestar.

Born in the USA

De S60 zal gebouwd worden in de gloednieuwe Volvofabriek in het Amerikaanse Charleston, en dus niet in Zweden (waar de V60 van de band rolt) of bij ons in Gent. Ergens logisch ook, aan de overkant van de Atlantische Oceaan kunnen ze berlines wel smaken, terwijl hier toch vooral de breaks het straatbeeld kleuren.