Grote SUV’s met een derde zetelrij scoren in het premiumsegment, denk maar aan de Audi Q7 en de Bentley Bentayga. Ook Lexus trok die conclusie, verlengde haar RX en plaatste twee extra stoelen in de koffer. Daarbij koos de luxedochter van Toyota er vooral voor om de RX 450h L zo snel mogelijk op de markt te plaatsen. Of dat gevolgen heeft voor de luxe-SUV lees je hieronder.

Laat ons beginnen met de mogelijke verwarring uit de weg te nemen: de “L” in zijn naam heeft de RX niet te danken aan een langere wielbasis, die is immers dezelfde als bij de standaard RX, maar aan de 11 extra centimeters die de Japanners achteraan de grote SUV plakken. En we moeten eerlijk bekennen dat ze dat redelijk elegant gedaan hebben via enkele designtrucjes. Zo is de coupélijn die de standaard RX had grotendeels moeten sneuvelen om hoofdruimte te creëren voor de passagiers achteraan, maar dat merk je nauwelijks het aflopende chroom en de zwarte rand achter de C-stijl. Ook het raam boven de kofferklep loopt iets steiler naar beneden om het achtersteven er wat minder kolossaal te laten uitzien.

En ook binnenin lost Lexus de integratie van een derde zetelrij keurig op. Die zit immers iets hoger, waardoor je niet het gevoel krijgt dat je opgesloten zit achteraan de wagen. En nu we toch in het interieur zitten: dat ademt wederom die typische Lexus-stijl: verzorgd en elegant, met een knappe mix van houtwerk en aluminium, fijne en comfortabele lederen stoelen en een knap klokje. Enkel over de bediening van het infotainmentsysteem zijn we wat kritischer. Dat gaat via een soort computermuis, net onder de versnellingspook, wat door de menu’s scrollen wel erg moeilijk maakt.

Beenruimte

Toch heeft Lexus ook compromissen moeten sluiten. Een gemiddelde mens komt met zijn hoofd dan wel net niet tot tegen het plafond, de beenruimte is redelijk nipt. Iets dat nooit volledig wordt opgelost door de tweede zitrij naar voren te schuiven, waardoor het achterste vijftal compromissen zal moeten sluiten.

Lexus RX 450h LDe hele achterste zitrij opstellen neemt trouwens wel wat tijd. Eerst moet lang op een knop links achteraan in de koffer blijven drukken om de linkerzetel uit te vouwen, daarna volgt rechts nog eens hetzelfde liedje. Vervolgens mag je beginnen schuiven met de middelste zetelrij om je twee achterste passagiers te laten instappen, om af te sluiten met het beenruimtedebat uit de alinea hierboven. Wij vermoeden dan ook dat de extra twee stoelen vooral voor korte ritjes zullen gebruikt worden en eerder de extra kofferruimte (652 liter tegenover 539 liter) in de smaak zal vallen bij het Lexuspubliek.