Een hoge instap, het lijkt stilaan de heilige graal voor onze vergrijzende autobevolking. Meteen ook de reden waarom constructeurs de SUV’s dezer dagen niet aangesleept krijgen, maar ook waarom klassieke hatchbacks zich plots als een (valse) hoogpoter willen voordoen. Ook de Ford Fiesta komt sinds kort in een opgehoogde Active-variant, AutoBuzz mocht er zelfs al even mee op pad.

Wat is dit?

De eerste uit een wellicht weer lange rij van nieuwe crossovers, want Ford wil de Active-badge binnenkort ook op een aantal andere modellen (waaronder ook de Ka+ en de nieuwe Focus) kleven. De Ford Fiesta krijgt de eer om de spits af te bijten, hij vormt op die manier een avontuurlijk alternatief voor de luxueuze Vignale en de sportieve ST-Line. Zelfs in het B-segment moet er tegenwoordig gepersonaliseerd kunnen worden, in die optiek vinden we de tactiek van Ford – een duidelijk afgelijnde stijl per uitvoering – alvast beter dan de kakofonie aan (meestal foute) kleurencombinaties waarin de recentste generatie B-SUV’s zich tegenwoordig laten uitdossen. Al hebben we wel onze twijfels over de (goedkoop ogende) zwarte bestickering rond de nummerplaathouder achteraan…

Fiesta Active

De Fiesta Active is, in tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten, meer dan een zoveelste marketingfabeltje. Bovenop de obligate plastic bumperschilden, dakrails, zijschorten en de specifieke 17-duimsvelgen komt de crossoverversie met een 1,8 centimeter grotere bodemvrijheid, een hogere pose die uitmondt in iets meer koetswerkrol. Om dat euvel op te vangen, nam ook de spoorbreedte met een centimeter toe, waardoor het bejubelde rijgedrag van de Fiesta alsnog overeind blijft. In de versie die wij testten, met 1.5 TDCI-motor van 120 pk in combinatie met de manuele transmissie, viel ons vooral de wat houterige werking van de zesversnellingsbak op, daar waar de Fiesta ST even later messcherp door zijn verzetten laveerde (ja, dat rijverslag heb je nog van ons tegoed).

Zelfde receptuur, andere verpakking dus?

Wel, niet helemaal. Hoewel zowel het interieur als het motorenpalet quasi integraal overgenomen werden van de traditionele vijfdeurs (van de Active komt geen driedeursversie op de markt, nvdr), legt de Active tijdens het rijden duidelijk andere accenten. We schrijven het grotendeels toe aan de herwerkte voorophanging, waar Ford nieuwe hydraulische veerdempers monteerde om het comfort te verhogen. Een oplossing die grote gelijkenissen vertoont met de Progressive Hydraulic Cushions van Citroën, al is de technische uitvoering niet helemaal gelijklopend. Het resultaat is dat dan weer wel: een snelle opeenvolging van oneffenheden wordt netjes weggefilterd door de hydraulische aanslagpunten, als een extra gewricht dat vibraties neutraliseert. Tel daar nog de anders afgestelde veren en dempers en de herziene stuurbekrachtiging bij – die wat wolliger aanvoelt dan de hatchback, zonder echter vaag te worden – en je krijgt een Active die weliswaar niet fundamenteel verschilt van een gewone Fiesta, maar die wel comfortabeler en volwassener door het verkeer laveert.

En valt er ook een beetje naast de begane paden te laveren?

We gaan je niet eigenhandig komen tegenhouden van zodra je eens een pietluttig bospaadje opdraait, maar het zwaardere werk zouden we alleszins niet aanbevelen. Vierwielaandrijving behoort, net als bij de Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Mazda CX-3 en nog een batterij andere SUV’s, namelijk niet tot de mogelijkheden, al voorziet Ford wel in een elektronisch geregelde Slippery Mode die het ESP bijregelt om wielspin op gladde ondergronden te reduceren. Handig bij sneeuw en ijzel, maar we betwijfelen of je je Fiesta Active hiermee uit een drassige festivalweide krijgt, laat staan uit een sponzige moerasbodem…

Conclusie?

De Active-toevoeging brengt weliswaar geen wereldschokkende revoluties met zich mee, toch verschilt hij genoeg van de andere uitvoeringen om zijn plaats onder de Fiesta-zon te verdienen. De hogere instap, de comfortabelere rijervaring en de avontuurlijke looks maken hem zelfs een te duchten concurrent voor ‘echte’ SUV’s als de Renault Captur en de Seat Arona, bovendien staat de Ford met een vanafprijs van 18.900 euro (en een goed doorspekte basisuitrusting) relatief aantrekkelijk geprijsd. En hoewel ze bij Ford uiteraard beweren dat de Active in eerste instantie voor jonge, actieve gezinnen bedoeld is, zien wij hem eerder als een ideaal lokaas om een wat ouder Fiesta-cliënteel binnen te hengelen. Of hoe de marketingfabeltjes – dan toch! – nog lang de wereld niet uit zijn…

Technische fiche Ford Fiesta Active 1.5 TDCi 120 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn dieselmotor 1.499 cm³
Vermogen : 120 pk bij 3.600 t/min
Koppel : 270 Nm bij 1.750-2.500 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 205/45
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 9,4 sec
Maximumsnelheid : 190 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,4 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
112 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.068 / 1.941 / 1.498 mm
Wielbasis :
2.493 mm
Koffervolume : 311 – 1.093 liter
Brandstoftank : 40 liter
Leeggewicht : 1.279 kg
Prijs :
Vanaf : 18.900 euro (1.0 EcoBoost 85 pk Active 1)
Prijs + opties testwagen : 24.400 euro (1.5 TDCi 120 pk Active 3)