Met de op de 570S gebaseerde 600LT (voor Longtail) heeft McLaren zopas een nieuw topmodel binnen de Sport Series voorgesteld.

Het verhaal van de ‘Longtails’, dat begint bij de introductie van de F1 GTR Longtail in 1997, is inmiddels aan zijn vierde hoofdstuk toe. Na de 675LT en 675LT Spider als extremere derivaten van de 650S krijgt nu ook de 570S een 7,4 centimeter langere Longtail-variant, die zich helemaal aan de top van het Sport Series-gamma nestelt. Om zijn circuitambities hard te maken, werd het vermogen van de gekende 3,8 liter-V8 biturbo opgevoerd tot 600 stuks, terwijl het totaalgewicht met zo’n 100 kilogram werd gereduceerd (tot 1.247 kilogram) om uit te komen op een waanzinnige verhouding van 481 pk per ton. Die gewichtsbesparing komt op het conto van de nieuwe lichtgewichtstoelen uit koolstofvezel (uit de P1), maar ook van het nieuwe uitlaatsysteem met ‘top pipes’. Juist, zoals op een Porsche 918 Spyder.

Voorlopig zwijgt Woking nog in alle talen over het prestatiepotentieel van de nieuwste boreling, al spreekt het natuurlijk voor zich dat de 600LT nog wat sneller uit zijn sloffen zal schieten dan de 570S (0-100 km/u in 3,2 seconden).

De klok tikt

Om de exclusiviteit van het model te garanderen, bewandelt McLaren een ander pad dan de meeste van de concullega’s: het beperkt de productie niet in aantal, maar wel in… tijd. Binnen een jaar is het sowieso over en uit met de 600LT, de totale oplage hangt dus af van de vraag en de productiecapaciteit. Een slimme tactiek om potentiële klanten zo snel mogelijk hun krabbel te laten zetten, ook al moeten ze het voorlopig nog stellen met de Engelse richtprijs van 185.500 pond.

Update: Inmiddels heeft de Belgische McLaren-invoerder Ginion de catalogusprijs voor de 600LT gepubliceerd: de vanafprijs zal in ons land zo’n 234.000 euro bedragen.

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!