Mitsubishi Outlander PHEV

Nu de technisch verouderde Pajero met stille trom naar de uitgang wordt begeleid, mag de technisch vernieuwde Outlander vanaf september de honneurs waarnemen aan de top van het Mitsubishi-gamma. Met een grondig herwerkt aandrijfgeheel en een extra dosis raffinement krijgt de PHEV-versie ook nieuwe troeven in handen om zijn titel van Europa’s best verkochte plug-in hybride te verlengen.

Aan het begin van de presentatie van de vernieuwde Outlander kon Mitsubishi het niet nalaten de aanwezige journalisten fijntjes te wijzen op de pioniersrol die het bedrijf de afgelopen decennia heeft gespeeld. Dat ze al sinds 1936 al 4×4’s bouwen bijvoorbeeld, maar ook dat ze sinds 1971 en de Minica EV al een volledig elektrisch model in de geschiedenisboeken hebben staan. Die in beide domeinen opgebouwde expertise leidde in 2013 tot de allereerste Mitsubishi Outlander PHEV, een gesofisticeerde plug-in hybride die – in tegenstelling tot de concurrenten die zich later zouden manifesteren – aan de basis als een elektrische wagen is geconcipieerd. Een belangrijke nuance, zo zal straks blijken.

Mitsubishi Outlander PHEV

Om de populariteit van de Outlander PHEV te bestendigen – de Mitsubishi mag zich al drie jaar op rij de best verkopende plug-in hybride in Europa noemen – introduceren de Japanners voor modeljaar 2019 een op esthetisch vlak vrij subtiele, maar technisch eerder grondige update. De volgens de Ottocyclus opererende 2 liter-benzine van 121 pk maakt plaats voor een 2,4 liter groot Atkinson-exemplaar met 135 paarden, de elektromotor op de achteras ziet zijn vermogen toenemen tot 95 pk en de capaciteit van de accu wordt opgedreven van 12 tot 13,8 kWh. Die aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de benzinemotor vaker onder lage belasting kan blijven opereren, niet toevallig het werkingsgebied waarin zo’n Atkinson-motor het best gedijt. Dat alles resulteert in een (voorlopig nog niet WLTP-gehomologeerd) verbruik van 2 liter/100 km en een bijhorende CO2-emissie van 46 g/km, genoeg om ook na het herschrijven van de fiscale spelregels (die er kwamen om de zogenoemde ‘fake hybrids’ buitenspel te zetten, nvdr) van de fiscale gunstmaatregelen te kunnen blijven genieten.

De vlag en de lading

Die ‘fake hybrid’-stempel is alleszins niet van toepassing wanneer we het over de nieuwe Outlander hebben, want tijdens onze eerste testgalop in en rond de Franse Luberon konden we het vooropgestelde streefcijfer van 2 liter moeiteloos evenaren. Desondanks valt er van de Mitsubishi wel degelijk een ‘fake hybrid’ te maken, alleen… ben je daar dan als bestuurder volledig zelf verantwoordelijk voor. Van zodra de batterijen uitgezongen zijn (reken in de praktijk op een slordige 35 elektrische kilometers), moet de verbrandingsmotor namelijk vol aan de bak om de accu weer vol te pompen, te meer daar de benzinemotor enkel in uitzonderlijke omstandigheden wordt aangesproken om de voorwielen rechtstreeks aan te drijven. Wie regelmatig langere snelwegtrajecten rijdt – of simpelweg ‘vergeten’ is zijn batterijen op te laden – houdt dus best rekening met een verbruik dat drie à vier keer hoger ligt. Ook dat cijfer valt uiteindelijk best nog mee, maar de nochtans 1,9 ton zware Outlander is dan ook een slordige 250 kilogram lichter dan de meeste van zijn concurrenten.

Mitsubishi Outlander PHEV

Anders gezegd: wie maximaal profijt wil doen met een Outlander PHEV, kan hem dus best als een echte EV (proberen te) gebruiken. Daarvoor hoef je hem niet eens in de specifieke EV Mode te rijden, want ook in de standaardmodus heeft de Outlander een uitgesproken voorkeur voor elektrokracht. Rij je alleen maar onder de spreekwoordelijke kerktoren, dan is de kans groot dat de verbrandingsmotor geen enkele rol van betekenis mag spelen, meteen ook de reden waarom Mitsubishi zelfs een geforceerde ‘reiniging’ van het injectiesysteem voorziet na 89 dagen van inactiviteit. De batterijen opladen via een klassiek stopcontact duurt overigens slechts een slordige 4 uur, via een snellader ben je al na minder dan een half uurtje gesteld.

Tegen de stroom

We haalden het daarnet al even aan: in tegenstelling tot veel andere plug-in hybrides, die de elektromotor eerder een ondersteunende rol toedichten, is deze Mitsubishi Outlander ontworpen rond een elektrische voertuigarchitectuur, met een elektromotor op elke as. Een aanpak die we alleen maar kunnen toejuichen, want naar ons aanvoelen is de Outlander namelijk één van de meer coherente plug-ins die we recentelijk konden rijden. De verklaring zit hem in het feit dat er – net als bij een echte EV – geen klassieke versnellingsbak, laat staan een zeurende CVT in het spel is, de aandrijving geschiedt via een intelligente PHEV-sturing die de energieflux permanent over de vier wielen verdeelt. Dankzij die herziene Super-All Wheel Control (S-AWC) is de Japanse SUV ook steeds bij de pinken, de souplesse bij het aanzetten en de stille werking van de aandrijflijn bewijzen dat de Japanners intussen echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Naast de Save Mode (die de batterijen ontziet) en de Charge Mode (die de benzinemotor aanspreekt om de accu’s bij te tanken) introduceert Mitsubishi overigens nog een nieuwe Sport en een Snow Mode, toch hoor je de Outlander eigenlijk zelden of nooit uit zijn standaardmodus te halen om efficiënt en ecologisch van A naar B te raken.

Mitsubishi Outlander PHEV

Vlaggenschip

Bij Mitsubishi achten ze hun alweer wat slimmer geworden Outlander stilaan rijp voor een nieuwe rol, als vaandeldrager van het merk. Een promotie die noodgedwongen gepaard gaat met een opgewaardeerd interieur, dat een zwarte dakhemel (een louter visueel trucje, maar het werkt) en merkbaar betere zetels met ruitvormige stiksels inroept om de Outlander de allures van een volwaardig vlaggenschip te bezorgen. Er zijn verder nog wat kwalitatievere knopjes en hendels, en ook de digitale klokkenwinkel steekt in het nieuw. Jammer dat de Japanners het verouderde infotainmentsysteem niet mee onder handen hebben genomen, want het contrast met de onderhuidse technologie kon nauwelijks groter zijn…

Mitsubishi verdient daarentegen wel een pluim voor het werk dat ze geleverd hebben inzake rijdynamiek. De dempers en de rigiditeit van het koetswerk werden een neut strakker gezet om koetswerkrol tegen te gaan, ook het geluidscomfort werd aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de uittredende generatie. De besturing mist daarentegen nog steeds wat feedback, al is dit natuurlijk niet het soort wagen dat zich met het mes tussen de tanden laat rijden.

Conclusie

Het is absoluut geen toeval dat de premiummerken (zelfs in eigen land) hun tanden blijven stukbijten op deze Outlander PHEV. Ook na de facelift profileert de Mitsubishi zich als de meest doordachte plug-in hybride van het hele lot, bovendien komt die slimme aandrijflijn voortaan in een wat mooiere en kwalitatievere verpakking. En de prijs? Die wil Mitsubishi voorlopig nog niet verklappen, al konden we tijdens de presentatie wel al ontfutselen dat de meerprijs ten opzichte van de huidige (44.790 euro, nvdr) “zéér beperkt” zal zijn. Ook Renault en Nissan – de kersverse partners van Mitsubishi – staan nu eenmaal al te springen om de plug-in hybride technologie over te nemen, een geplande schaalvergroting die de kostprijs wellicht aanzienlijk kan helpen drukken.

Technische fiche Mitsubishi Outlander MY2019
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn benzinemotor 2.360 cm³
Vermogen : 135 pk bij 4.500 t/min + elektromotor (V) 82 pk + elektromotor (A) 95 pk)
Koppel : 211 Nm bij 4.500 t/min + elektromotor 137 Nm (V) + elektromotor 195 Nm (A)
Transmissie :
Versnellingsbak : /
Aandrijving : Vierwielaandrijving
Wielen standaard : 18″
Banden standaard : 225/55
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Meerarmig
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,5 sec
Maximumsnelheid : 170 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 2,0 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
46 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.695 / 1.800 / 1.710 mm
Wielbasis :
2.670 mm
Koffervolume : 453 liter
Brandstoftank : 45 liter
Leeggewicht : 1.880 kg
Prijs :
Vanaf : N.B. (MY2018: 44.790 euro)
Prijs + opties testwagen : N.B.