Al 50 jaar lang kleeft Nissan het GT-R embleem op sommige van zijn wagens. Om dat op een gepaste wijze te vieren, gingen de Japanners ten rade bij bij Italdesign, de stijlstudio die we nog kennen van deze ZeroUno Roadster.

Het resultaat is deze GT-R50 by Italdesign, een radicale interpretatie van het design van Godzilla door de Italiaanse stijlstudio. Meteen vallen de gouden accenten (Energetic Sigma Gold) van de wagen op, die bijvoorbeeld de zijdelingse luchtsleuven-die trouwens groter zijn dan op het standaardmodel- nog scherper doen uitkomen. Daarnaast ziet de Japanse raket er nog gespierder uit. Dit komt door de bredere wielkasten en felle schouderpartij. Daarenboven merk je meteen op dat de hertekende dak is verlaagd, 54 millimeter om precies te zijn.

Nissan GT-R50 ItaldesignOok van de lichtelementen maakte Italdesign zijn werk. Vooraan verbinden de smalle LED-strips de wielkasten met het radiatorrooster, wat de GT-R50 een venijnige aanblik geeft. Achteraan lijken de gekende lichten dan weer los te komen van het koetswerk door dunne verlichte ringen en ‘holle’ centrale delen. Die lichten huizen trouwens onder een grote, instelbare achtervleugel.

Turbo’s op steroïden

Onder de motorkap van de Nissan GT-R50 by Italdesign staat alles in teken van ruwe kracht. De bekende 3.8 liter V6 levert nu 780 pk en 780 Nm koppel, onder meer dankzij twee steroïdale turbo’s met technologie uit GT3-racewagens. Een versterkte sequentiële transmissie met zes versnellingen en een dubbele koppeling stuwt het vermogen naar eveneens versterkte differentiëlen en sterkere aandrijfassen om vermogen en kracht optimaal naar de wielen over te brengen.

Te mooi om voor jezelf te houden, zou je denken? Toch is dat exact wat Nissan zal doen. De Japanners lieten immers slechts één wagen bouwen door Italdesign, tot een productieversie (en uitzwaaimodel voor de huidige GT-R) komt het dus sowieso niet.