Vorige week kwam McLaren aanzetten met de 600LT, een 7,4 centimeter langere Longtail-variant van de 570S. Een wagen die zich nestelt in een traditie van longtails bij de constructeur uit Woking, die terug te leiden valt op de legendarische F1 GTR Longtail uit 1997.

Met een vermogen van 600 pk die de wagen uit zijn gekende 3,8 liter-V8 biturbo puurt, is de 600LT al een behoorlijke baas, maar het kan altijd beter, hoor ik je denken. Wat als McLaren zijn topmodel, de P1, zou herwerken tot een longtail? Dat zou pas een opvolger voor de F1 zijn!

Deep Bottle Green

Helaas zijn ze in Woking niet geneigd om een uitgerokken P1 te gaan bouwen. Maar niet getreurd, de Britse restaurateur en tuner Lanzante is dat wel. En we mogen best wel hoge verwachtingen hebben. Lanzante heeft immers al wat ervaring met McLarens, zeker met de P1. De heren schroefden bijvoorbeeld de P1 LM in elkaar, een straatlegale versie van de enkel voor het circuit bedoelde McLaren P1 GTR, die eerder al potten brak op de Nürburgring.

McLaren P1 Longtail LanzanteDe P1 GT Longtail zal zijn debuut maken op het Goodwood Festival of Speed op 13 juli, voorlopig moeten we het enkel met bovenstaande schets en een teaserafbeelding doen (foto rechts, nvdr.). Momenteel werkt Lanzante aan één model, op vraag van een klant uit het Midden-Oosten. Hij zal in de kleur Deep Bottle Green gespoten worden als referentie naar de F1 GTR Longtail, de stamvader van de longtails van McLaren.

Of die zal beschikken over de standaard hybride V8-motor van de P1 of de opgekietelde versie van Lanzante zelf (met een vermogen van ongeveer 1.000 pk), weten we nog niet. Al gokken wij op dat laatste.