Dit zijn de 20 populairste automerken van 2018

552

Nu de eerste jaarhelft erop zit, wordt op de hoofdzetels van de Belgische auto-invoerders koortsachtig uitgekeken naar de officiële inschrijvingscijfers van automobielfederatie FEBIAC. Spelen Volkswagen en Renault opnieuw haasje-over aan de kop van het peloton? Blijft BMW zich manifesteren op plaats drie? En hoe groot is de impact van de nieuwe modellen die de voorbije maanden in ons straatbeeld zijn opgedoken?

Laten we beginnen met een positieve (nu ja, voor de autosector althans) vaststelling: de commerciële hausse in autoland, die nu toch al enkele jaren aanhoudt, lijkt zich ook in 2018 verder door te zetten. Met 331.369 ingeschreven voertuigen in het eerste semester gaat de Belgische autoverkoop er zo’n 2,8 procent op vooruit, bij de tweewielers valt er – met dank aan de mooie en droge lente – zelfs een stijging van 7,9 procent te noteren.

Volkswagen domineert

In tegenstelling tot 2017, toen Volkswagen zich nog nét de kaas van het brood liet eten door Renault, was er tijdens het eerste semester geen kruid gewassen tegen het alsmaar breder wordende gamma (T-Roc, Tiguan Allspace) van de Duitse autobouwer, al blijven volgens woordvoerder Jean-Marc Ponteville ook gevestigde waarden als de Polo en Golf boven de verwachtingen presteren. Renault moet voorlopig dus vrede nemen met een tweede stek, al lijkt het onwaarschijnlijk dat de Fransen hun achterstand (van 3.000 eenheden, nvdr) dit jaar nog kunnen wegwerken. Renault wordt op zijn beurt achternagezeten door de landgenoten van Peugeot (die BMW van het podium stoten) en Opel, dat zich ondanks een terugvallende verkoop (-11,7 procent) weet te handhaven in de top vijf.

Stijgers en dalers

Bij de opvallendste stijgers valt er (opnieuw) niet naast Jeep te kijken (+ 94 procent!), de Italo-Amerikaanse constructeur heeft met de Renegade en de Compass duidelijk twee Belgische smaakmakers in huis. Ook bij Seat (+ 47 procent), Alfa Romeo (+ 26 procent) en Jaguar (+ 24 procent) kunnen ze terugblikken op een eerste jaarhelft, wellicht is de lancering van een nieuwe SUV (met respectievelijk de Arona, Stelvio en E-Pace) daar allesbehalve vreemd aan…

Bekijk hier de volledige top 20: