… denk je best goed na in het A-segment, aldus Toyota. Het voorkomen van een wagen is immers van cruciale keuzefactor voor bestuurders die een A-segmenter overwegen. De Japanners focusten bij de facelift van hun Aygo dan ook vooral op visuele opsmuk, al kreeg hij ook op het vlak van de infotainment een upgrade. Genoeg om zich te onderscheiden op de concurrentiële markt van de kleintjes?

De Toyota Aygo moet het prototype worden van een hip, personaliseerbaar stadskarretje. Om dat etiket te kunnen rechtvaardigen, diepte Toyota twee nieuwe koetswerktinten uit zijn kleurenpalet: Rich Blue Metallic en Magenta Splash Metallic, die je kan combineren met een dak en exterieuraccenten in een afstekende kleur, velgen per afwerkingsniveau of een elektrisch openbaar stoffen dak. Selecteren, modificeren, personaliseren: de Aygo is er duidelijk niet voor mensen met keuzestress.

X

Neen, hierboven zijn we echt geen tussentitel vergeten plakken. De letter “X” is zowat het basisprincipe in het design van de zakjapanner. Dat was het al voor de facelift en nu gaan de ontwerpers nog een stapje verder. Vooraan vormen de koplampen en de lijnen boven het radiatorrooster een opvallende “X”, die nog meer benadrukt worden door de zwarte accenten onder de koplampen. Accenten die ons trouwens doen denken aan de zwarte strepen die sommige American Footballspelers of baseballers onder hun ogen trekken tegen het reflecterende zonlicht en de Aygo een onderscheidend karakter geven. Ook achteraan moet de nieuwe lichtpartij de “X” in het design trouwens benadrukken.

Oud vs. modern

Dat opvallende, personaliseerbare uiterlijk trekt Toyota door naar binnen, met interieurpanelen in koetswerkkleur en een 7 duim kleurenscherm dat connecteerbaar is met Android Auto en Apple Car Play. Baden in luxe doe je zeker niet, de centrale tellerpartij lijkt zelfs een relikwie uit het verleden. En de gebruikte materialen zijn vooral uit plastics van de hardere soort, al is dat gewoon eigen aan het segment. Maar de Aygo weet wel een aangename, frisse sfeer aan boord te brengen.

 

Dit mede omdat de bestuurdersruimte best wel oké is, zeker voor een wagen uit het A-segment. Zowel hoofd-als beenruimte zijn er voldoende voor de bestuurder, al gaat dat wel ten kosten van de passagiers achteraan. Zet de voorste stoel op zijn verste stand en je kan niemand op je reis meenemen die over benen beschikt. En ook de kofferruimte is met 168 liter niet bepaald enorm te noemen. Ter vergelijking: een concurrent als de VW Up doet het met 250 liter, halfbroer Peugeot 108 kan rekenen op 196 liter.

Een 1.0 driecilinder … en daar blijft het bij

Onder de motorkap heb je geen keuze: de 1 liter benzinemotor met drie cilinders is de enige optie. De krachtbron is goed voor 72 pk en 93 Nm koppel en een acceleratie naar 100 km/u in 13,8 seconden. Wie op een hybride had gehoopt, toch wel de specialiteit van het huis, zal het een segment hoger moeten zoeken. Toyota’s hybrideaandrijvingen komen immers niet naar de Aygo en daar heeft het twee redenen voor.

Ten eerste is het voordeel van een hybridemotor beperkt op kleine stadsauto’s. En ten tweede, iets belangrijker, bouwt Toyota deze Aygo in een joint venture met PSA (de Peugeot 108 en Citroën C1). De Fransen nemen in die samenwerking de levering van de platformen voor zich, waardoor Toyota speciaal een hybridemotor zou moeten bouwen die past op het Franse platform. En die investering zou Toyota te weinig opbrengen om echt rendabel te zijn.

Enkel een eenliter driecilinder dus. Eentje die ondanks een merkbare verbetering van de isolatie wel nog altijd best wel wat lawaai produceert. Zeker omdat je het kleine driecilindertje hard moet laten werken om mee te liften in het dagelijks verkeer. Maar het weggedrag van de Aygo is dan weer wel dik in orde. Onder meer dankzij zijn compacte afmetingen, nieuwe software voor de stuurinrichting en een update van de ophanging voelt de kleine Japanner zich uitermate in zijn sas in het krappe stadgewoel.

Conclusie

De Toyota Aygo blijft ook na zijn facelift het succesrecept trouw: een hip, opvallend stadskarretje perfect voor het drukke stadsverkeer. Meer nog, de Japanners wisten de stadswagen te verbeteren waar het kon: het rijgedrag, connectiviteit en lichte update van het uiterlijk.

 

Technische fiche Toyota Aygo
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder benzinemotor 998 cm³
Vermogen : 72 pk bij 6.000 t/min
Koppel : 93 Nm bij 4.400 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele vijfbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 15″
Banden standaard : 165/65
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Torsieas
Remmen voor : Schijven
Remmen achter : Trommels
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,5 sec
Maximumsnelheid : 170 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,1 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
93 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 3.465 / 1.615 / 1.460 mm
Wielbasis :
2.340 mm
Koffervolume : 168 liter
Brandstoftank : 35 liter
Leeggewicht : 1.240 kg
Prijs :
Vanaf : N.B.
Prijs + opties testwagen : N.B.