Binnen enkele maanden lanceert Audi zijn e-tron, de eerste vrucht van de grootschalige elektrificatiestrategie binnen de hele Volkswagen-groep. In afwachting van de officiële presentatie blijft Ingolstadt karig met technische details, al mochten we wel al even in de cockpit gaan piepen…

Stellen dat Audi wel weet hoe het een interieur moet bouwen, het is als zeggen dat Kevin De Bruyne wel tegen een bal kan trappen. Voor de Duitsers blijft het één van de grootste troeven in de eeuwige strijd tegen de vrienden van BMW en Mercedes-Benz, het is dan ook niet meer dan logisch dat ook de elektrische e-tron zich eerst van de binnenzijde laat bewonderen.

Wie vandaag met een Q5 of Q7 (of zowat elk ander product met vier ringen) rijdt, zal zich allicht snel thuis voelen in de woonkamer van die nieuwe e-tron. Audi-rijders herkennen meteen de minimalistische vormgeving van het dashboard met de (standaard meegeleverde) Audi Virtual Cockpit, de centrale, dubbele touchscreens uit de A6, A7 en A8 en de massieve vliegtuighendel die dubbelt als versnellingspook. Achteraan kan de e-tron het – met dank aan de elektrische voertuigarchitectuur – zonder middentunnel stellen, wat de been- en zitruimte voor de centrale passagier achteraan ten goede komt. Met een wielbasis van 2,9 meter hebben de anderen overigens ook geen reden tot klagen…

Virtuele OLED-zijspiegels

Best fancy, die virtuele zijspiegels. Maar of de wetgever er ook finaal mee zal instemmen…

Aandachtige kijkers hebben allicht al opgemerkt dat de e-tron het voorlopig nog steeds zonder klassieke zijspiegels stelt, een gekend trucje dat we wel vaker zien opduiken bij concept cars. Audi maakt zich echter sterk dat de e-tron het eerste in serie geproduceerde model wordt dat gebruik zal maken van camera’s om het achteropkomende verkeer te monitoren, het voorziet daarom twee 7 inch grote OLED-schermen in de portieren om de beelden weer te geven. Afhankelijk van de situatie (snelwegverkeer, afslaan of manoeuvreren) kan de bestuurder de gezichtshoek bepalen of in- en uitzoomen. Klinkt allemaal best fancy, maar of de wetgever er ook finaal mee zal instemmen…