Wanneer een Ford Fiesta ST een cilinder verliest, wint hij dan aan karakter? Met die (op het eerste gezicht retorische) vraag in onze koffer trokken we naar Zuid-Frankrijk, waar we de nieuwe Focus RS in zakformaat eens diep in de ogen mochten kijken. En of ze fonkelden.

Hot hatches, ze komen tegenwoordig in allerhande vormen en smaken. Je hebt er die zichzelf maar al te graag serieus willen nemen – Volkswagen Polo GTI, we kijken naar jou – terwijl je aan het andere uiteinde van het spectrum de nog immer populaire gooi- en smijtdoosjes genre Abarth hebt, auto’s die drama en beleving boven koele efficiëntie verkiezen. De Ford Fiesta ST leunt van oudsher eerder bij die laatste categorie aan, al bleef zijn ondeugende kantje nog nét binnen de grenzen van het fatsoen om hem in hot hatch-termen toerekeningsvatbaar te verklaren. Althans, tot zover onze conclusie na de zevende generatie, die ons vorig jaar verliet met de behoorlijk verslavende ST200. Of de Sport Technology-Fiesta van generatie acht daar nog iets aan toe te voegen heeft?

Als we even heel kort door de bocht mogen gaan (en dat mag je in dit geval gerust letterlijk nemen): een mechanisch Quaife-sperdifferentieel tussen de voorwielen. Veel ingrijpender echter is de introductie van een nieuwe 1,5 liter EcoBoost-driecilinder met 200 pk (en cilinderuitschakeling!), die de exact even sterke 1,6 liter-vierpitter uit eerder genoemde ST200 komt aflossen. Tel daar nog een torque vectoring-functie en een weliswaar weinig zinvolle launch control bij, en je hebt de ingrediënten voor wat – dixit Ford – dé referentie onder de hot hatches zou moeten zijn. Toch maar eens proefondervindelijk gaan vaststellen, zo dachten wij.

Dansen! Dansen!

Het parcours in de streek rond Grasse ligt er drassig bij. Niet bepaald het soort omstandigheden waar we vooraf op gehoopt hadden, toch laat onze speelkameraad ons verstaan dat hij vandaag wel zin heeft in een feestje. Ons in Race Red getooide driedeursexemplaar (ja, die bestaan nog) staat namelijk op specifiek ontworpen Michelin Pilot Super Sport-rubbers, exemplaren die – zo mochten we al snel ondervinden – zelfs grip lijken te vinden waar er helemaal geen is. Minstens even indrukwekkend: het belachelijk evenwichtige chassis, dat oogluikend zijdelingse danspasjes toelaat zonder te vervallen in onaangekondigde schuivers – chapeau, Ford Lommel – en de grinta waarmee de nieuwe 1,5 liter-driecilinder zijn criticasters op slag monddood maakt. Wees gerust: met 200 pk en 290 Newtonmeters, die bovendien al vanaf 1.600 omwentelingen paraat staan, serveert de Fiesta ST nog steeds rijplezier aan de lopende meter. Meer nog: we hebben zelfs nooit het gevoel gehad met een driecilinder onderweg te zijn… laat staan met een tweecilinder.

De nieuwe Fiesta ST is dus, als vanouds, een begeesterende duivel-in-een-doosje. Bovendien slaagt de nieuwkomer er nog wat beter in om elke vorm van onderstuur vroegtijdig uit te gommen: een pluim op de hoed van het Torque Vectoring Control, dat het binnenste voorwiel afremt bij het ingaan van een bocht. Ook de mechanische sper tussen de voorwielen (een optie van 950 euro die vervat zit in het Performance Pack, nvdr) catalogeren we als een grote meerwaarde, want het moet al sinds de Mazda MX-5 RF geweest zijn dat we nog zo’n glasheldere en efficiënte bochtenpikker gereden hebben…

Artificiële feestvreugde

Of er dan werkelijk niets negatiefs te vertellen valt over die nieuwe Fiesta ST? Wel, bitter weinig alleszins. Akkoord, de plofjes die uit de actieve uitlaat ontsnappen wanneer je de Fiesta ST in de nieuwe Sport of Track Mode gooit, hadden misschien wat minder theatraal en geprogrammeerd gemogen. Verder ontpopt de nieuwe ST zich tot de meest veelzijdigde die Ford ooit heeft afgeleverd, met een tegelijkertijd vergevingsgezind en haarscherp onderstel, een ronduit fenomenale driecilinder en een uitgebreid veiligheidspakket, dat alle rijhulpsystemen (rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, …) bevat die we ook in de ‘gewone’ Fiesta aantreffen. En dat allemaal voor – hou je vast – 23.000 euro. Wie doet beter? De vraag stellen, is ze beantwoorden…

Technische fiche Ford Fiesta ST
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder in lijn turbobenzine 1.497 cm³
Vermogen : 200 pk bij 6.000 t/min
Koppel : 290 Nm bij 1.600-4.000 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 205/45
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Torsie-as, force vectoring springs
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Geventileerde schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 6,5 sec
Maximumsnelheid : 232 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 6,0 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
136 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.068 / 1.941 / 1.469 mm
Wielbasis :
2.493 mm
Koffervolume : 311 – 1.093 liter
Brandstoftank : 42 liter
Leeggewicht : 1.262 kg
Prijs :
Vanaf : 23.000
Prijs + opties testwagen : N.B.