Na de eerste foto’s heeft Suzuki ook meer technische details prijsgegeven over de nieuwe Jimny, die dit najaar nog op de Belgische markt verschijnt.

Ondanks – en ook wel een beetje dankzij – zijn hoogbejaarde leeftijd was de inmiddels 20-jarige Jimny uitgegroeid tot één van de meest opvallende buitenbeentjes op de Belgische automarkt. Zelfs bij Suzuki stonden ze ervan te kijken hoe hun ouderdomsdeken als bij wonder overeind bleef in de Suzuki-verkoop, toch dwongen de nieuwe veiligheids- en emissienormen de Japanners om stilaan met een nieuwe generatie voor de pinnen te komen.

Voor die generatiewissel maakt Suzuki logischerwijze gebruik van de bouwstenen waaraan de huidige Jimny zijn populariteit te danken heeft. Concreet hebben we het dan over een robuust ladderchassis met vierwielaandrijving, een even onbehouwen als guitige look en een no-nonsense imago, zaken waarmee de Jimny een directe tegenpool vormt voor de netjes gecoiffeerde SUV’s die hun wiel amper in een modderpoel durven te steken.

Nieuwe 1,5 liter-benzine

Op technologisch vlak is de tijd de voorbije twintig jaar niet bepaald stil blijven staan, daarom introduceert Suzuki een aantal nieuwe technologieën die de Jimny het digitale tijdperk moeten binnenloodsen. We noteren onder andere een rijstrookassistent, een automatische noodremfunctie en zelfs verkeersbordenherkenning, voor het betere offroadwerk is er voortaan ook een elektronische afdaalhulp beschikbaar.

Onder de motorkap verdwijnt de wat amechtige 1,3 liter-benzine, hij wordt vervangen door een gloednieuwe atmosferische 1,5 liter met 102 pk en 130 Nm. Er is keuze uit een manuele vijfbak of een viertrapsautomaat, beide voorzien van hoge en lage gearing. Op officiële prijzen is het nog even wachten, al zal de Jimny wellicht ook op dat vlak nog steeds de Mercedes-Benz G-Klasse voor het volk willen zijn…