Hyundai Santa Fe

Toen de allereerste Hyundai Santa Fe aan het begin van deze eeuw zijn Koreaanse neus aan het Europese venster stak, durfde niemand er een cent op te verwedden dat de budget-SUV één van de grootste revelaties in de recente auto-industrie zou inluiden. Intussen geven de razend ambitieuze Zuid-Koreanen zowaar al voetballes aan de Duitsers, benieuwd of ook de SUV-Mannschaft nog iets te leren heeft van deze vierde Santa Fe-generatie.

Als we de Hyundai Santa Fe één verdienste mogen toeschrijven, dan wel dat hij de Zuid-Koreanen ertoe heeft aangezet te investeren in een volwaardig ‘Europees’ productportfolio. Had Hyundai zo’n 20 jaar geleden nog alle moeite van de wereld om zijn grijze en – laat ons eerlijk zijn – kwalitatief niet bijster hoogstaande producten aan de niet-Aziatische man of vrouw te brengen, dan was het onder impuls van die allereerste Santa Fe – we schrijven 2001 – dat Hyundai beetje bij beetje op de radars van Amerikaanse en Europese consumenten verscheen. Het vervolg, met de in ons land waanzinnig populaire Tucson en de fris ogende Kona op kop, hoeven we jullie niet meer te vertellen: met ruim 1,6 miljoen verkochte SUV’s in Europa mogen de Koreanen zich al lang een gevestigde waarde onder de volumeconstructeurs noemen. Eén waar ze zelfs in premiumkringen tonnen respect voor hebben… en hier en daar zelfs een beetje angst.

Hyundai Santa Fe

Hoewel het Hyundai-gamma intussen in alle mogelijke richtingen gegroeid is – denk maar aan de fraaie i30-reeks en de pas opgerichte N-divisie – blijft het SUV-segment (terecht) het speerpunt van Hyundai’s aanvalsstrategie. Niet alleen in Europa trouwens, ook in Noord-Amerika en Azië mag deze nieuwe Santa Fe de Zuid-Koreaanse eer gaan verdedigen. Die mondiale roeping zie je er overigens ook wel een beetje aan, met minder uitgesproken vormen en rondingen die zowel bij Jef, Bill als Kim in de smaak zouden moeten vallen. Aan de buitenzijde weet de originele ‘Cascading’-grille met dubbele lichtsignatuur – een ‘erfenis’ van de guitige Kona – de designmeubelen enigszins te redden, binnenin koos Hyundai bewust voor een interieur dat weliswaar weinig mensen tegen de borst zal stoten, maar evenmin beticht kan worden van een overdosis aan creativiteit. Pas op, de kwaliteit is er wel: de lederen zetels met decoratief stikpatroon uit ons testexemplaar zouden allerminst misstaan in een Duits premiumproduct, terwijl relevante toevoegingen als een in de voorruit geïntegreerd head-up display en een infotainmentscherm (7 of 8 inch groot) van de zwevende soort de bestuurderspost toch wat meer cachet geven. Verwacht echter geen digitale hocus pocus à la Mercedes-Benz of Audi, maar da’s ook niet erg: we zijn de meerwaarde van een touchscreen-ventilatiebediening toch nog altijd aan het zoeken.

Hyundai Santa Fe

Voor vijf… of zeven

Op de meerwaarde van de Santa Fe an sich valt daarentegen weinig af te dingen, ook deze vierde generatie dient zich aan als een ruime en pragmatische familie-SUV die, zoals het een Hyundai-SUV betaamt, van meet af aan goed voorzien is van oren en poten. Vooral op technologisch vlak zet de nieuwkomer een serieuze stap voorwaarts, zo wordt het Hyundai SmartSense-veiligheidsarsenaal uitgebreid met een Safe Exit Assist (die de portieren van je bengels tijdelijk vergrendelt wanneer er achteropkomend verkeer nadert) en een Rear Occupant Alert, die je zelf tot de orde roept wanneer je je wagen verlaat en diezelfde bengels vergeet mee te nemen. Een primeur voor Hyundai, al zal het wellicht niet lang duren vooraleer het Duitse establishment met iets gelijkaardigs voor de pinnen komt.

Verder is de Santa Fe er bij de generatiewissel alweer zo’n 7 centimeter langer op geworden (tot 4,77 meter), terwijl ook de wielbasis lichtjes toenam. Die groeistuit betekent meteen ook het einde van de ‘Grand Santa Fe’-uitvoering, voortaan kan je de gewone Santa Fe met zowel vijf als zeven zitjes bestellen. En hoewel de laatste zetelrij – ondanks de twee extra centimeter aan hoofdruimte – nog steeds voorbehouden blijft aan kinderen en kabouters, groeit het laadruim wel met zo’n 40 liter tot 625 stuks. Ruim voldoende voor een retourtje Zuid-Frankrijk met de kinderen, de Skoda Kodiaq blijft met z’n 720 liter weliswaar buiten schot.

Hyundai Santa Fe

Enkel diesel

In afwachting van de inmiddels bevestigde (diesel-)hybride en plug-in hybride varianten start de Santa Fe zijn Belgische carrière met twee dieselmotoren: een 2.0 CRDI met 150 of 185 pk en de hier geteste 2.2 CRDI-topdiesel van 200 pk, in combinatie met de (optionele) HTRAC-vierwielaandrijving en een gloednieuwe Aisin-achttrapsautomaat. Tijdens onze eerste, korte kennismaking op biljartvlakke en kurkdroge wegen viel ons vooral de stille werking van het aandrijfgeheel op, pas onder vollast wil de viercilinder je er toch even vriendelijk aan herinneren dat het geen pretje is om een net geen 2 ton zware SUV vooruit te branden. Op vlak van rijdynamiek rekent Hyundai dan ook vooral op de HTRAC-vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling, die afhankelijk van de gekozen rijmodus tot 50 procent van de 440 beschikbare Newtonmeters richting achterwielen kan versluizen. Wil je het opgegeven (NEDC-)normverbruik van 6,1 liter benaderen, dan kies je beter voor de Eco-modus, waarbij de Santa Fe zich uitsluitend via de voorwielen laat aandrijven.

Hyundai Santa Fe

Conclusie

Hyundai mag de Santa Fe dan wel positioneren als het nieuwe vlaggenschip van zijn Europese SUV-gamma, toch drijven zijn omvang en looks hem eerder in de armen van de Noord-Amerikaanse consument. Dat neemt niet weg dat de Zuid-Koreanen met de Santa Fe een competitieve SUV hebben afgeleverd, die – als de nog te bepalen prijzen enigszins meevallen – zijn mannetje zou moeten kunnen staan tegen de doorgaans minder goed aangefrakte Peugeot 5008’en en Skoda Kodiaqs van deze wereld. Gezien het huidige dieselaanbod (en de negatieve perceptie die er tegenwoordig over heerst) doet Hyundai er daarentegen wel goed aan om haast te maken met de beloofde (plug-in) hybride versies…

Technische fiche Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 200 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn dieselmotor 2.199 cm³
Vermogen : 200 pk bij 3.800 t/min
Koppel : 440 Nm bij 1.750-2.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Achttrapsautomaat
Aandrijving : Vierrwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 235/65
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 9,3 sec
Maximumsnelheid : 205 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 6,1 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
160 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.770 / 1.890 / 1.680 mm
Wielbasis :
2.765 mm
Koffervolume : 625 – 1.695 liter
Brandstoftank : N.B.
Leeggewicht : 1.965 kg
Prijs :
Vanaf : N.B.
Prijs + opties testwagen : N.B.

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!