renault mégane rs trophy

In navolging van de Clio R.S. Trophy heeft Renault Sport nu ook een hardcore versie van de Mégane klaargestoomd. Die perst voortaan 300 pk’s uit zijn geblazen 1,8 liter, maar moet vooral op vlak van rijdynamiek de nieuwe maatstaf worden in het hot hatch-segment.

Renault Sport maakt er stilaan een gewoonte van om zijn sportieve derivaten in verschillende smaken aan te bieden, een trend waar ook de Mégane R.S. sinds de tweede generatie uit 2005 al vrolijk aan meedoet. Na de 280 pk sterke ‘basis’-versie komt er nu dus ook nu weer een wat extremere Trophy, met een tot 300 pk en 420 Nm opgekietelde versie van de 1,8 liter-turbomotor. Die winst is volgens de ingenieurs voornamelijk te danken aan een gewijzigde turbocompressor en dito uitlaatlijn, over de allicht ook wat betere prestaties laten de Fransen ons voorlopig nog in het ongewisse.

renault mégane rs trophy

Onderhuids krijgt de Mégane R.S. Trophy standaard de gekende 4CONTROL-vierwielsturing mee, die moet samen met het Torsen-sperdifferentieel bijdragen tot een nog wat grotere bochtenappetijt. Verder noteren we een nog wat strakker getrokken Cup-chassis en specifieke 19-duimers die geschoeid staan op high performance-rubbers. Net als de ‘gewone Mégane R.S. is ook de Trophy leverbaar met de EDC-automaat met dubbele koppeling of een manuele zesbak. De Trophy-versie van de Mégane R.S. komt ‘begin 2019’ naar ons land, de kans is dan ook groot dat je voor het eerst zal kunnen gaan kennismaken tijdens het Salon van Brussel.