Citroën berlingo

“We didn’t invent the family, but the car that goes with it.” Met die zinsnede (en een onvermijdelijke Franse tongval) introduceert Citroën zijn derde Berlingo-generatie, één die zijn duistere bestelwagenverleden inruilt voor een guitigere en vooral familievriendelijkere toekomst. AutoBuzz deed de test.

Eind jaren ’90, toen veredelde ‘bestelbreaks’ à la Citroën Berlingo het budgetvriendelijke alternatief moesten vormen voor de destijds populaire monovolumes, kampten ze met een huizenhoog imagoprobleem. Na twintig jaar evolutie zijn ze in gezinsmiddens zowat even populair als de onvermijdelijke bakfietsen, bovendien zijn ze (naar onze volstrekt subjectieve mening) zowat tien keer nuttiger op de koop toe. Hoe we tot die conclusie komen? Heel simpel: door de nieuwe Citroën Berlingo, niet toevallig de pater familias onder de ludospaces, eens grondig binnenstebuiten te keren.

Citroën Berlingo

Familiefaçade

Al van bij de eerste aanblik is het zo klaar als pompwater dat de nieuwe Berlingo part of the family wil zijn. Geheel in lijn met de rest van het gamma (denk maar aan de C3, C3 Aircross, C4 Cactus en de toekomstige C5 Aircross) zweert ook de Berlingo bij Citroëns nieuwe familiefaçade, met de typerende dubbele koplampunits en de smalle ledstrips als meest in het oog springende elementen. Zelfs de veelbesproken Airbumps in de flank tekenen present, zij het (net als bij de nieuwe C4 Cactus) in sterk afgezwakte vorm. Achteraan zijn de verschillen met de voorganger dan weer veel minder uitgesproken, dat komt omdat de achterophanging – met maximale zit- en laadruimte tussen de wielkasten – linea recta werd overgenomen uit de bestelwagenversie. Vooraan opteert Citroën daarentegen voor het alom geprezen EMP2-platform van de PSA-groep (waarop zowat alle personenwagens van de groep rusten), kwestie van het busjesgevoel voorgoed in de koffer te laten. Want daar is toch plaats genoeg.

Citroën Berlingo

Twee maten en gewichten

De grootste nieuwigheid bij de nieuwe busjesdrieling (de Citroën Berlingo deelt zijn basis met de Opel Combo Life en de Peugeot Rifter, nvdr) is de opsplitsing in een M- en een 35 centimeter langere XL-variant, beide verkrijgbaar met naar keuze vijf of zeven zitjes. Toch hoef je niet meteen die 1.200 extra euro’s op te hoesten om je kroost, je bagage of een combinatie van beide comfortabel van A naar B te krijgen, want zelfs de ‘kleinste’ Berlingo slikt al makkelijk 775 liter aan volume. Ter vergelijking: zelfs een Skoda Superb Combi, nochtans de grootste familiebreak op de markt, moet het met zo’n 100 liter minder stellen… Kies je toch voor die XL-variant, dan beschik je plots over een laadruim van 1.050 tot 4.000 (!) liter en een nuttige laadlengte tot 3,05 meter, met dank aan de neerklapbare passagiersstoel. Of hoe de Berlingo dan wel geen bestelwagen meer wil zijn, maar er toch nog steeds makkelijk voor kan doorgaan.

Citroën Berlingo
Met neergeklapte zetels ontstaat een perfect vlakke laadvloer, waarop je (in de XL-versie) tot 4.000 liter aan spullen kwijt kan. Let ook op de neerklapbare passagiersstoel, die een nuttige laadlengte tot 3,05 meter mogelijk maakt.

Minstens even indrukwekkend is de modulariteit aan boord van de Berlingo. Het afzonderlijk te openen achterruitje voorkomt dat je telkens de grote en nog steeds wat lompe kofferklep moet openzwieren, daarachter vinden we een stel individueel te verstellen zetels, die zich in een handomdraai laten neerklappen om tot een vlakke laadvloer te komen. Voorin verhuisde de passagiersairbag naar het dakcompartiment, waardoor de ingenieurs in het dashboard een bijkomend (gekoeld!) opbergvak konden voorzien. In totaal beschik je nu over 186 liter aan opbergvakken, waardoor je letterlijk overal spullen kwijt kan (echt kwijt, bedoelen we dan): in de vloer, onder de zetel, bovenop de Modutop-lichtboog die de hele cockpit overspant… en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Een centrale en verschuifbare middenconsole met de stilaan onmisbare USB-poorten achteraan is er ook… al dien je daarvoor wel bij te betalen. Foei, Citroën.

Citroën Berlingo
Het interieur oogt netjes, en ook de afwerking staat op punt. Het blijft wel zonde dat de Fransen de centrale middenconsole op de optielijst hebben gezet…

Volwassen

De Fransen zijn tegenwoordig als de dood voor de bestelwagenvergelijking – Peugeot heeft zijn personenversie van de Partner zelfs omgedoopt tot Rifter – maar bij Citroën vonden ze de Berlingo-merknaam niettemin te sterk om links te laten liggen. Veel doet het er allemaal niet toe, wij onthouden vooral dat hij qua rijgedrag alweer wat nauwer aanleunt bij een klassieke monovolume: weinig sportief – het blijft tenslotte een hoge, vierkante doos – maar steeds comfortabel, zelfs wanneer de staat van het wegdek te wensen overlaat. Ook de sterk verbeterde geluidsisolatie valt op, al dient daarbij gezegd dat de door ons geteste 1.5 BlueHDi-diesel, in combinatie met de zacht schakelende Aisin-achttrapsautomaat, sowieso al tot de discretere zelfontbranders gerekend mag worden. Bij de 1.2 PureTech-benzine met 110 pk, die we ook kortstondig mochten uitproberen, dringt de typische driecilinderroffel iets nadrukkelijker door tot in het interieur, maar storend wordt het zeker niet. Presteren doet de kleine driepitter overigens ook, al zouden we voor intensief familiaal gebruik toch opteren voor de koppelrijke diesel… tenzij je kan wachten op de 130 pk-versie, want die komt loop 2019 het gamma versterken.

Citroën Berlingo

Op vlak van uitrustingsniveaus kom je er zelfs met de 17.400 euro kostende standaardtrim allesbehalve bekaaid vanaf, zo behoren een automatische noodrem, een vermoeidheidsdetectie en een cruise control tot de basisuitrusting. Wie opklimt richting de duurdere Live-, Feel- of XTR-niveaus, kan in totaal over 19 verschillende rijhulpsystemen, een head-up display of het Citroën Connect-infotainmentsysteem met 8 inch groot aanraakscherm en Mirrorscreen-functie beschikken, al drijven de Fransen hun eindfactuur daarmee wel naadloos voorbij de magische 25.000 euro-grens. Nu goed, probeer voor die prijs maar eens een correct aangeklede familie-SUV samen te stellen…

Conclusie

Behoorlijk veel auto voor relatief weinig geld dus, zeker omdat de Berlingo op vlak van design, interieurafwerking en technologische competenties alweer heel wat progressie heeft geboekt. Akkoord, de resolutie van de achteruitrijcamera kon beter, en qua rijdynamiek tapt pakweg een Volkswagen Tiguan Allspace inderdaad nog uit een ander vaatje. Maar leg alle praktische en financiële puzzelstukjes bij elkaar, en je zal net als ons moeten vaststellen dat er op dit moment nauwelijks evenwaardige alternatieven bestaan (of het moeten de Opel Combo Life en de Peugeot Rifter zijn). Een bakfiets blijft goedkoper en beter voor het milieu, daar gaan we niet over discussiëren. Maar als de thermometer 35 graden aanwijst en de hele familie als de bliksem richting kust wil, dan laten wij – en met ons wellicht zowat alle brave huisvaders – onze geitenwollen sokken liever gewoon in de kast.

Technische fiche Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn dieselmotor 1.499 cm³
Vermogen : 130 pk bij 3.750 t/min
Koppel : 300 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 15”
Banden standaard : N.B.
Chassis :
Vooras : Pseudo-McPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 11,5 sec
Maximumsnelheid : 185 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,3 l/100 km
Testverbruik : 6,0 l/100 km
CO2-uitstoot :
113 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.403 / 1.921 / 1.807 mm
Wielbasis :
2.785 mm
Koffervolume : 775 – 1355 liter
Brandstoftank : 50 liter
Leeggewicht : 1.505 kg
Prijs :
Vanaf : 17.400 euro (1.2 PureTech 110 pk Start)
Prijs + opties testwagen : 25.050 euro (1.5 BlueHDi 130 pk Feel)