Eind juni kregen we een mailtje van BMW binnen. Of we hun X-gamma niet eens aan de tand wilden voelen? Dat moet je geen twee keer vragen! Van X1 tot X6 werkten we het rijtje keurig af, waaronder de nagelnieuwe X4. Hieronder lees je welke indruk het model op ons naliet tijdens die eerste (korte) kennismaking.

Puur cijfermatig heeft de nieuwe X4 zijn voorganger alvast bij de lurven: met z’n 4,75 meter is hij niet alleen acht centimeter langer, dankzij 3,7 extra centimeters in de breedte oogt hij ook wat dynamischer dan voorheen. Het mag dan wel tegen de canon van de autojournalistiek ingaan, wij kunnen de coupélijn van de X4 best wel smaken.

BMW X4Vooral het achterwerk, dat bij de vorige generatie X4 en bij zijn grote broer, de nogal pompeuze X6, vaak onderwerp was van discussie, lijkt meer in proportie te vallen. Wat het uiterlijk betreft, noteren we verder nog nieuwe led-units en een nieuwe – en akoestisch gedempte – voorruit, die het geluidscomfort binnenin naar een hoger niveau tilt.

Binnenin kan de X4 dan weer rekenen op het allernieuwste dat de Duitsers in hun schuif hebben liggen op het vlak van infotainment. Het 10,25 inch grote scherm met BMW’s nieuwste iDrive-interface en het optionele head-up display dat we kennen uit zijn ‘rationelere broer’, de X3, is dus van de partij.

Sportief baasje

BMW X4De grote marketingtruc achter SUV coupés is natuurlijk dat ze de sportieve prestaties van een coupé zouden verenigen met het praktische nut van een SUV. En zeker op dat eerste zet BMW in bij de nieuwe X4. Zo kan het model rekenen op heel wat sportieve toeters en bellen die je (hoe on-Duits) zelfs standaard op de wagen kan vinden, zoals Variable Sport Steering, Performance Control, M Sportophanging en schakelpaddels aan het stuur. En ook de vierwielaandrijving van de Duitse constructeur, X-drive, vind je standaard op het model terug.

Het geheel zorgt ervoor dat de wagen echt in balans aanvoelt, het sturen gaat heel natuurlijk, alsof de wagen in het verlengde ligt van je handbewegingen. Even natuurlijk als bij een sportieve coupé? Dat vanzelfsprekend niet … er zijn bepaalde wetten in de fysica waar je gewoon niet rond kan. Een lichte vorm van overhangen blijft dus aanwezig, al zorgt die er anderzijds ook voor dat een zeker comfort in de X4 gewaarborgd blijft. Maar voor een SUV rondde de nieuwste creatie uit München wel zeer vlot de bochten op ons testtraject.

Conclusie

De BMW X4 toont zich als een knap compromis tussen dynamiek en comfort in een groeiend marktsegment. Al zouden we graag onderzoeken of het model ook praktisch overeind blijft. Bekijken we dat tijdens een volgend testevent, BMW BeLux?