WRC Finland: Tanak heer en meester

167

De Est Ott Tanak heeft met een groot machtsvertoon de Rally van Finland op zijn naam geschreven, exact 15 jaar na zijn landgenoot Markko Martin. Met die overwinning (en de relatieve lage scores van Ogier en Neuville) komt Toyota zich alsnog mengen in de titelstrijd…

Na een rustpauze van zeven weken trok het WRC-circus zich vorig weekend weer op gang met de Rally van Finland, een manche waarin Hyundai (en dus ook onze landgenoot Thierry Neuville) het traditioneel moeilijk heeft. Als WK-leider kwam Neuville bovendien als ‘baanveger’ aan de start in wat een uitzonderlijke droge editie van de Rally van Finland bleek. Al snel werd duidelijk dat hij een kruis mocht maken over een topresultaat, zeker toen hij na een foutje de dag pas als tiende afsloot. Toen teamgenoot Mikkelsen zich ook nog eens een aantal minuten vastreed in een greppel, was de lol er voor de Koreanen al snel af.

Gelukkig voor hen deed Ogier niet veel beter met een zevende plek, al werd die dankzij de teamorders wel gepromoveerd naar plaats zes, ten nadele van Evans. Citroën was naar Finland gekomen met een aantal upgrades op de wagen, en die deden blijkbaar wonderen voor Mads Ostberg. Hij en Tanak verdeelden de snelste tijden van de dag, met Tanak die met zes seconden de bovenhand nam. Esapekka Lappi, in 2017 nog verrassend winnaar in Finland, gaf mede door een fout niet thuis en parkeerde zich op plaats acht.

Anonieme Neuville

Ostberg probeerde zich kranig te weren tegen Tanak, maar de op Finse wegen ontwikkelde Toyota snelde er als een werverwind vandoor, om met 39 seconden voorsprong de laatste wedstrijddag in te gaan. Latvala, drievoudig winnaar in Finland, vond zijn mojo op zaterdag terug en zette druk op de Noorse ketel van Ostberg: 5,4 seconden achterstand, en een mooi duel in het vooruitzicht. Met ook een heroplevende Lappi op de vierde plek begon Toyota luidop te dromen van een historische 1-2-3. Hyundai reed nog steeds aan de leiding in het kampioenschap bij de contstructeurs, dus werd het belangrijk voor Paddon (op de vijfde plaats) om de Fords van Suninen, Ogier en Evans achter zich te houden. Thierry Neuville reed geruisloos door de dag en bleef op de tiende plaats plakken, zijn gedachten al bij de Power Stage van zondag.

Ott Tanak zegeviert, Neuville behoudt WK-leiding

Lappi – verrassend winnaar in 2017 – haalde dit keer de eindmeet niet, en verspeelde zo Toyota’s kansen op een historische 1-2-3.

Ott Tanak kwam zondag niet meer in de problemen en zette met 5 extra punten in de Power Stage de kroon op het werk. Ostberg en Latvala vochten een secondenspel uit, maar uiteindelijk hield de Noor net geen 3 seconden over. Het volledige Toyota-podium bleef echter uit, ook al omdat Esapekka Lappi in de eerste rit van de dag van de baan ging. Wiel weg, punten weg. Paddon voerde zijn taak als buffer goed uit, waardoor Hyundai een mooie voorsprong behoudt bij de constructeurs. Sebastien Ogier werd op zondag alweer een handje geholpen door zijn team, dat Suninen verplichtte een tijdstraf te nemen waardoor hij weer een plaatsje kon opschuiven, al hielp het hem niet aan punten in de Power Stage. Neuville kon wel nog 2 puntjes sprokkelen, waardoor de puntenaverij in het kampioenschap relatief meevalt.

Bij Hyundai wisten ze op voorhand dat dit een moeilijke rally zou worden, maar met plaatsen 4,9 en 10 kunnen ze echter niet tevreden zijn. Gelukkig voor hen konden respectievelijk Ogier en Ford hun falen niet afstraffen. Toyota doet bij de constructeurs een prima zaak en zit Ford op de hielen. Ook Citroën heeft er een goed weekend opzitten: Ostberg reed prima en Craig Breen had zonder een lekke band ook zeer hoog kunnen eindigen. Neuville behoudt een voorsprong van 21 punten op Ogier, terwijl Tanak dichterbij sluipt tot op 46 punten. Binnen drie weken racen we verder op Duits tarmac, waar Neuville het voor een keer niet erg zal vinden om de baan te vegen!