Mazda trakteert – voor zover dat al nodig was – zijn grote familievriend, de 6, op een tussentijdse facelift. Gezien de beperkte esthetische wijzigingen hoeven eigenaars van een huidige Mazda6 zich niet meteen bekocht te voelen, al gaan de onderhuidse evoluties  veel verder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Over dat eerste gezicht kunnen we dan ook heel kort zijn. Ja, de Mazda6 heeft recht op een nieuw radiatorrooster met honinggraatstructuur, terwijl de mistlichten voortaan in de koplampunits geïntegreerd zijn. Achteraan verandert de chromen strip tussen de lichtunits van profiel, de bumper wordt voortaan (nagenoeg) volledig in koetswerkkleur gespoten. Neen, veel subtieler kan een facelift niet worden… Tenzij.

Innerlijke schoonheid

Tenzij de ingenieurs hun huiswerk vooral in de cockpit van deze Mazda6 hebben gemaakt. We vinden er alleszins een nog wat verfijnder lijnenspel, waarbij horizontale lijnen de boventoon voeren. Centraal staat een 8 inch groot display met touchscreen, op voorwaarde dat je niet aan het rijden bent. Wil je het al rijdend bedienen, dan moet je passeren via de traditionele (en handige) draaiknop op de middenconsole. De modellen met het MZD Connect-infotainmentsysteem zijn voortaan compatibel met Apple Car Play en Android Auto, terwijl het Active Driving Display – standaard op alle uitrustingsniveaus – alle essentiële rijgegevens voortaan netjes op de voorruit projecteert.

Naar analogie met de opgewaardeerde boordplank gaat ook de kwaliteitsperceptie van de gebruikte interieurmaterialen er opnieuw aanzienlijk op vooruit. De met leder overtrokken zetels krijgen bijvoorbeeld bredere en dikkere zitkussens, terwijl de voorste exemplaren voortaan ook geventileerd zijn (geen overbodige luxe tijdens een hittegolf).

Comfort primeert

De Japanners hebben duidelijk alles in het werk gesteld om het comfort aan boord van deze Mazda6 nog verder te verbeteren. Die inspanningen weerspiegelen zich ook in de chassisafstelling, waarbij zowel het onderstel, de ophanging als de besturing onder handen werden genomen om tot een harmonieus geheel te komen. De carrosserie won nog aan rigiditeit en slaagt er bovendien nog wat beter in om parasietgeluiden en vibraties uit het interieur te weren.

Op mechanisch vlak voldoen alle motorisaties voortaan aan de Euro 6d temp-normen en de WLPT/RDE-testcycli. Op het menu staan twee benzines (SkyActiv-G 2.0 van 145 en 163 pk en een 2.5 van 194 pk) en één diesel (SkyActiv-D 2.2 met naar keuze 150 of 184 paarden). Je zal dus vergeefs zoeken naar de beruchte SkyActiv X-motorengeneratie, die doet pas volgend jaar haar intrede in de nieuwe Mazda3.

 

 

Plezier per kilometer

Na onze eerste kennismaking op Spaanse bodem kunnen we Mazda’s woorden overigens alleen maar beamen: welke motorisatie je ook kiest, deze Mazda6 verslindt kilometers met een sprekend gemak. De benzineversies met 145 of 163 paarden hadden naar onze bescheiden mening wat meer koppel in huis mogen hebben, de zelfontbranders hoeven daarentegen niet onder te doen voor de betere dieselcentrales uit Stuttgart of München. Voor flukse hernemingen raden we onverwijld de krachtigste van de twee aan (met 184 pk en een tweefasige turbo).

Prijsvechter

Volgens de Mazda-catalogus starten de prijzen voor de nieuwe Mazda6 bij 30.590 euro (btw inbegrepen), voor een diesel ben je minimum 33.090 euro kwijt. Belangrijk detail: de constructeur blijft trouw aan zijn filosofie om één enkel tarief te hanteren voor zowel de berline als de break. Het budget wordt wat ons betreft volledig gerechtvaardigd door de rijke standaarduitrusting, aangevuld met het volledige i-ActivSense-veiligheidsarsenaal. We noteren onder meer de sterk verbeterde adaptieve LED-koplampen, een adaptieve cruise control die je Mazda6 nu ook volledig tot stilstand kan brengen, een 360 graden-camera en een automatische noodremfunctie, die voertuigen en voetgangers detecteert bij snelheden tot 80 km/u. Betaalbare ‘premium’, zou het dan toch bestaan?

 

Technische fiche Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn turbodiesel 2.191 cm³
Vermogen: 150 pk bij 4.500 t/min
Koppel: 380 Nm van 1.800 tot 2.600 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Manuele zesbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 225/55
Chassis:
Vooras: McPherson
Achteras: Multilink
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 10 sec.
Topsnelheid: 211 km/u
Verbruik en CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 4,4 l/100 km
Gem. testverbruik: /
CO2-uitstoot:
117 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.870 / 1.840 / 1.450 mm
Wielbasis:
2.830 mm
Volume koffer: 480 liter
Brandstoftank: N.C.
Gewicht: 1.534 kg
Tarief:
Vanaf: 33.090 euro
Prijs + opties testwagen: N.C.