911 992 porsche

Na de kakelverse Macan stelt Porsche later dit jaar nog een nieuwe 911 (generatie 992) aan de wereld voor. Of ze het vroegtijdig betrappen van een quasi ongecamoufleerd prototype ook in het draaiboek hadden voorzien?

Terwijl de beelden zich momenteel als een lopend vuurtje verspreiden over sociale media en de betrapte Porsche-ingenieurs zich laten uitkafferen op het hoofdkwartier in Zuffenhausen, kunnen wij ons al een eerste beeld vormen van de op stapel staande Neunelfer. Niet dat we dat niet gekund hadden zonder de opgedoken spyshots, want zoals verwacht durft Porsche ook dit keer niet te tornen aan het iconische 911-design. Achteraan adopteert de 911 de nieuwe lichtsignatuur van de Panamera, Cayenne en de pas gepresenteerde Macan, vooraan krijgen we een nieuwe set LED-koplampen en een hertekende voorbumper te zien.

Hybride

Wat de beperkte esthetische wijzigingen niet vertellen, is dat de toekomstige 911 op een aangepast MMB-platform rust. Dat moet enerzijds voor een aanzienlijke gewichtsbesparing zorgen dankzij een mix van aluminium en staal van hoge treksterkte, maar anderzijds moet het Porsche ook in staat stellen om minimum één (en misschien zelfs twee) plug-in hybride varianten van de 911 op de markt te brengen. Daar is echter nog niets van te merken op deze quasi productierijpe testmule, gezien de viervoudige einddemper lijkt de kans groot dat we hier naar de toekomstige Carrera 4S zitten te turen.

Voor het overige blijft Porsche logischerwijze een beroep doen op de gekende flat six-motoren, met vermogens die wellicht zullen schommelen tussen 380 (Carrera) en 620 pk (Turbo S). De hybride variant zou zelfs nog beter doen, met een cavalerie van om en bij de 700 stuks…