Neen, het is geen achtjarige Japanner die de modelnamen bedenkt bij Toyota (althans, daar gaan we van uit). Laat ons zeggen dat de verantwoordelijken voor deze super-GTi annex pretraket gewoon lak hebben aan gratuite marketing…

Even serieus nu: dat je tong telkens in een onontwarbare knoop draait wanneer je zijn naam probeert uit te spreken, is voornamelijk te wijten aan het WRC-kampioenschap… en ook een beetje aan de Groene Hel. Wie zijn pappenheimers een beetje kent, weet namelijk dat Toyota lange tijd behoorde tot het kransje van constructeurs die deden dromen met uitzonderlijke sportievelingen, gaande van de zeven Celica-generaties en de vijf Supra-afstammelingen over de MR2’s en een paar heetgebakerde Corolla’s. Het collectieve geheugen is inmiddels ook al lang vergeten dat Toyota vier WRC-titels op zak heeft, lang voor het merk met de weinig opwindende Prius en de tegenwoordig nogal zoutloze Corolla zou komen aanslepen.

De comeback

En toen… besliste iemand bij Toyota dat er opnieuw sportwagens gebouwd moesten worden: de GT86 was geboren. Niet veel later maakte de Yaris zijn comeback in het WRC-kampioenschap onder het alziend oog van Tommi Mäkinen, de man die aan het hoofd staat van Toyota’s sportdivisie Gazoo Racing. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe Supra, die ook nog ergens in een Japanse wachtkamer zit…

Nadat de Yaris zijn rentree maakte in het WRC, bedisselden de Toyota-bobo’s dat een straatversie van de rallywagen het merkimago absoluut geen windeieren zou leggen. Hoe die volgens de Japanse logica moest gaan heten? Simpel: ‘GR’ voor Gazoo Racing en ‘MN’ voor Master of Nürburgring. Volgens diezelfde Japanse logica zou een hot hatch niet echt passen binnen de rest van het (hybride) gamma, waarop ze meteen ook beslisten dat de oplage gelimiteerd zou worden op 200 stuks voor het thuisland en 500 voor Europa. In nauwelijks 72 uur tijd waren ze allemaal uitverkocht.

Dat het chassis van deze Yaris op punt is gezet op de Ring, voel je tijdens het rijden.

We hoeven dan ook niet te zeggen hoe enthousiast we waren om achter het stuur te kruipen van de meest exclusieve Toyota sinds de weelderige 2000 GT. Met zijn wit-rood-zwarte livrei mocht onze testwagen dan wel doorgaan voor een (fout) getunede Yaris, maar kenners zien uiteraard meteen de esthetische verwijzingen naar de WRC-bolide. Wij waren alleszins fan… tot we het lange portier openden en onze 1,87 meter achter het stuur moesten zien te krijgen. De combinatie van een hoge zitpositie, een te ver naar voren geplaatst (en niet in diepte verstelbaar) stuurwiel en een hoog geplaatste pook maakte het ons alleszins onmogelijk een ergonomisch verantwoorde zithouding te vinden. Voor het overige heeft Toyota het klassieke Yaris-interieur opgeleukt met het mooie stuurwiel uit de GT86, nieuwe vloermatten en twee halve kuipzetels, die de instap naar achteren echter aanzienlijk belemmeren.

Japanse Lotus

Nu zijn dat soort detailkritieken heel snel vergeten wanneer je met de Yaris GRMN de hort op gaat. In tegenstelling tot heel wat hedendaagse GTI’s weigert de Toyota zijn toevlucht te nemen tot turbo’s, rijmodi en digitaal versterkte uitlaatmuziek. De Yaris GRMN is hardcore, brutaal, een sportieveling à l’ancienne. Onder zijn korte motorkap schuilt een 1,8 liter-benzinemotor (die ook door Lotus gebezigd wordt), met compressor dus. Dat resulteert in 212 pk bij 6.800 opm, waarmee de Toyota meer dan verrassend uit de hoek kan komen. Hoewel de compressor pas vanaf 3.500 opm écht onder stoom komt, blaast hij de zakjapanner wel met een fenomenale grinta vooruit, daarbij geholpen door de 250 Nm aan koppel die pas pieken aan 5.000 toeren. Dat alles wordt begeleid door een natuurlijke soundtrack, met een viriel en schor klinkende uitlaat die de bestuurder aanmoedigt om de naald telkens weer richting rode zone te jassen. De manuele zesbak speelt het spel (ondanks een voor verbetering vatbare bediening) vrolijk mee, en rijgt de versnellingen ook in volle koppelpiek moeiteloos aan elkaar, zodat je in nauwelijks 6,3 tellen al door de grens van 100 km/u beukt.

De remschijven lijken klein, maar ze hebben dan ook maar 1.135 kilogram af te stoppen…

Complexloos als hij is, slaagt de Yaris GRMN er moeiteloos in zijn piloot naar zijn limieten te drijven. Daarvoor rekent hij op de efficiëntie van een bijkomend Torsen-differentieel een tot 1.135 kilo beperkt leeggewicht en Sachs-dempers met strakkere veren, een antirolstang met een grotere diameter en geventileerde schijven met een diameter van 275 mm met vier zuigers vooraan. De lichtere velgen komen van BBS, en wegen 2 kilo per stuk.

Geen speelgoed

Dat klinkt allemaal goed op papier… en dat is het ook in de praktijk. De draaicirkel ter grootte van een bus en de nogal droge ophanging bij lage snelheden even daargelaten, zullen we de Yaris GRMN vooral herinneren omwille van zijn snedige voortrein, zijn uitzonderlijke elasticiteit en het uithoudingsvermogen van de remmen, die ook na herhaaldelijke vertragingsmanoeuvres nauwelijks aan bijtkracht moeten inboeten. De Japanner blijft bovendien makkelijk te mennen aan hogere snelheden, al vergt hij wel een gedecideerde hand wanneer je de limieten gaat opzoeken. Het uitbreken van de achtertrein wordt telkens netjes aangekondigd, maar met de korte wielbasis en zijn levendige karakter durft een combinatie van lastwissels en een heuvelachtig parcours ook wel eens voor plotse, en vooral verraderlijke bokkesprongen te zorgen.

Conclusie

Zoals je merkt, is deze Yaris GRMN naast een collectors’ item ook een knap staaltje vakmanschap. Een hot hatch die weet wat onversneden rijplezier is, en die het weet te cultiveren. En ook al is hij te extreem en te exclusief voor alledaags gebruik, toch is het één van die auto’s die je niet alleen hoeft te verafgoden omdat ze zeldzaam zijn. Maar 500, voor heel Europa, echt?

Technische fiche Toyota Yaris GRMN
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn Magnusson Eaton compressor 1.798 cm³
Vemrogen: 212 pk bij 6.800 t/min
Koppel: 250 Nm bij 5.000 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Manuele zesbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 205/45
Chassis :
Vooras: McPherson
Achteras: Torsieas
Remmen (voor): Geventileerde schijven 275 mm
Remmen (achter): Volle schijven 278 mm
Prestaties:
0 – 100 km/u: 6,4 sec.
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 7,5 l/100 km
Gem. testverbruik: : 10,4 l/100 km
CO2-uitstoot:
170 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 3.945 / 1.695 / 1.510 mm
Wielbasis:
2.510 mm
Volume koffer: 286 liter
Brandstoftank: 42 liter
Gewicht: 1.135 kg
Tarief:
Vanaf: Uitverkocht
Prijs + opties testwagen: Uitverkocht